Sunday 28 September 2014

haid berpanjangan - menorrhagia

salam semua, terima kasih kerana masih mengikuti blog saya yang tidak seberapa adanya. alhamdulillah artikel saya mengenai masalah tidak datang haid mendapat sambutan yang baik daripada kalangan wanita,terima kasih saya ucapkan atas segala pertanyaan yang diajukan.

kali ini saya ingin membincangkan ttg masalah wanita yang juga sering menghantui ramai wanita di luar sana iaitu "menorrhagia"

menorrhagia bermaksud haid yang tidak berhenti dan berpanjangan.

gejala2 menorrhagia adalah:

  • kerap menukar pakaian dalaman atau pad kerana darah yang terlalu byk melekat pada pakaian dalam
  • darah yang keluar berketul2
  • haid melebihi 7 hari
jika anda mempunyai kesemua gejala di atas, anda sedang menghadapi masalah menorrhagia


apakah punca menorrhagia?
  • ketidakseimbangan hormon, iaitu hormon estrogen dan progesteron, ini sering berlaku pada remaja yang baru saja datang haid ataupun pada wanita yang berumur yang sudah hampir mencapai tahap menopaus. 
  • fibroid iaitu sejenis ketumbuhan pada rahim yang tidak berbahaya. fibroid sering terjadi pada wanita pada pertengahan usia
  • keguguran atau kehamilan di luar rahim juga boleh menyebabkan pendarahan haid yang banyak. 
  • penggunaan ubat cair darah seperti warfarin
  • masalah dengan penggunaan alat yang diletakkan di dalam rahim bagi mencegah kehamilan iaitu IUD (intrauterine device)
  •  adenomiosis iaitu keadaan di mana tisu2 di bahagian luar rahim tumbuh dan membesar di bahagian dalam rahim iaitu di tempat yang mempunyai otot
  •  jangkitan kuman pada bahagian rahim, tiub fallopian dan organ2 peranakan yang lain.
  • kanser rahim, ovari atau pangkal rahim.
sekiranya anda mempunyai masalah menorrhagia atau haid berpanjangan, adalah digalakkan anda berjumpa dengan doktor untuk mengetahui punca masalah. 

apakah kesan kesihatan yang boleh memudaratkan sekiranya anda mengalami menorrhagia?
  • satu kesan yang boleh berlaku pada anda adalah kekurangan darah di dalam badan akibat terlalu banyak kehilangan darah semasa haid.
  • antara gejala2 kurang darah adalah:
    • pening dan rasa seperti hendak pitam
    • cepat berasa letih
    • sesak nafas
    • sakit dada
    • rasa jantung berdegup kencang
  • sekiranya anda mempunyai salah satu gejala di atas semasa anda mengalami menorrhagia, dapatkan rawatan di hospital dengan segera!!

sekiranya anda pergi berjumpa dengan doktor buat kali pertama bagi masalah ini, apakah ujian yang akan doktor lakukan ke atas anda?
  • pertama sekali doktor akan mengambil sampel darah anda untuk melihat samada menorrhagia yang anda alami menyebabkan anda kekurangan darah atau tidak
  • ujian darah juga akan melihat samada anda mempunyai masalah pada hormon thyroid ataupun tidak. paras hormon throid yang rendah boleh menjadi punca anda mengalami menorrhagia
  • bagi mereka yang telah berkahwin, doktor akan melakukan ujian spekulum iaitu memasukkan alat untuk melihat ke dalam kawasan faraj anda. ujian ini adalah untuk melihat samada terdapat abnormaliti pada bahagian pangkal rahim. 
  • bagi mereka yang masih belum berkahwin, ujian spekulum tidak akan dilakukan ke atas anda kerana memasukkan spekulum ke dalam faraj akan menyebabkan selaput dara pecah. 
  • ultrasound scan juga akan dilakukan untuk melihat samada terdapat abnormaliti pada rahim seperti fibroid. sekiranya anda hamil, ujian scan dapat membantu untuk melihat samada janin berada di dalam rahim ataupun di luar rahim 
  • rujukan kepada pakar sakit puan adalah perlu untuk setiap kes menorrhagia. 
bagi mereka yang kekurangan darah akibat menorrhagia, haemoglobin di bawah paras 8 berserta dengan gejala2 kurang darah harus dimasukkan ke dalam wad untuk transfusi darah ke dalam badan. 

rawatan menorrhagia bergantung kepada punca yang menyebabkan masalah ini. 
  • sekiranya anda mengalami sakit di bahagian perut seperti senggugut akibat daripada haid yang berpanjangan, doktor akan memberikan ubat tahan sakit seperti ibuprofen dan diclofenac. anda boleh mendapatkan ubat ini di farmasi
  • ubat tranexamic acid adalah ubat yang mampu menghentikan haid anda. namun sekiranya punca masalah tidak dikenal pasti, haid berpanjangan ini akan berulang sehingga punca sebenar dirawat
  • bagi pesakit fibroid, pembedahan adalah jalan terbaik untuk membuang fibroid tersebut, namun sekiranya anda mampu untuk bertahan dengan masalah menorrhagia dan masalah ini tidak begitu serius, pembedahan boleh dielakkan kerana fibroid tidak membahayakan kesihatan. 
  • antibiotik akan diberikan kepada pesakit2 yang mengalami jangkitan kuman pada bahagian peranakan yang menyebabkan masalah menorrhagia ini.
double stemcell telah terbukti dari segi saintifik untuk membantu para wanita di luar sana yang mengalami masalah gangguan haid
    double stem cell adalah sel2 bayi yang mampu membesar menjadi sel2 matang yang baru menggantikan sel2 lama yang telah rosak atau mati.

    double stem cell 




    double stem cell membantu dlm masalah kanser


    double stemcell juga membantu mengecutkan cyst di dalam rahim


    sehingga kita berjumpa lagi di artikel2 akan datang..bye!!!

    55 comments:

    1. Assalamualaikum dr, maaf jika soalan saya ini tiada kaitan dgn post dr di ats dan cerita saya ini agak pnjg. saya berusia 16 thn, overweight dan mempunyai mslh haid tidak teratur. saya pernah dtg haid slama 4-5 hari ketika berusia 14 thn(haid pertama). semasa saya 15 thn, saya pernah rujuk ke klinik krajaan dan dberi ubat turun haid. slps amik ubt tersbut, saya dtg haid slama 5 hari(haid kdua). ttpi slps drpd itu, lgsg x dtg dah. skrg, saya dlm proses menurunkan brat badan (exercise mlompt sperti lompt bintg dll dan jaga pmakann. tlah turun 7kg+ drpd 123kg+). kblakangan ni, saya prasan ada darah berketul yg keluar (smasa buang air kecil). pda pendpt dr, boleh jadikah itu darah haid atau itu adlh kesan drpd exercise yg saya lakukan? terima kasih :)

      ReplyDelete
    2. Salam dr,sya berumur 27..suda mngamalkn pil prncng regulon slama 3 tahun lebih..alhamdulillah haid sya teratur..tp bulan ni sya blum period sprti selalu.sya suda buat check up dgn pregnant test tp resultnya negatif...apakah itu normal dr?atau sya perlu brjumpa dgn mna2 dr??

      ReplyDelete
    3. Maaf dktor..sya nak tnya knapa sya mngalami period berterusan sudah dkat 2bulan sya priod sdkit....tpi xskit lh....umur sya20thn sdh brkwin mpunyer ank seorng....

      ReplyDelete
      Replies
      1. Maaf tanya..adakah sis masih mengalami masalah haid yg berpanjangan?saya belum berkahwin tp mempunyai masalah haid yg tak stop..

        Delete
      2. Maaf tanya..adakah sis masih mengalami masalah haid yg berpanjangan?saya belum berkahwin tp mempunyai masalah haid yg tak stop..

        Delete
    4. Maaf dktor..sya nak tnya knapa sya mngalami period berterusan sudah dkat 2bulan sya priod sdkit....tpi xskit lh....umur sya20thn sdh brkwin mpunyer ank seorng....

      ReplyDelete
    5. Assalamualaikum doktor.sy mengalami masalah period yg brpnjgngn,,,,hari ni dah hari ke 24..tetapi,dlm tempoh ni,kadang kala period sy tidak keluar...selepas 3 hari period keluar balik.....pada waktu mlm pula,kdg kala tidak keluar darah langsung..selain itu,drh ketul akn keluar ...sy mula mengalami mslh haid berpnjgn ini selepas sy mengmbil suplement oli candy pada bln 9 tahun ini.adakah mslh ini berlaku berpunca dari oli cndy ini

      ReplyDelete
      Replies
      1. Salam sis.. Masih mengalami lg ke period berpanjangan.. Sbb sy pn mengalami situasi yg sama seperti sis.

        Delete
    6. Assalamualaikum doktor.sy mengalami masalah period yg brpnjgngn,,,,hari ni dah hari ke 24..tetapi,dlm tempoh ni,kadang kala period sy tidak keluar...selepas 3 hari period keluar balik.....pada waktu mlm pula,kdg kala tidak keluar darah langsung..selain itu,drh ketul akn keluar ...sy mula mengalami mslh haid berpnjgn ini selepas sy mengmbil suplement oli candy pada bln 9 tahun ini.adakah mslh ini berlaku berpunca dari oli cndy ini

      ReplyDelete
    7. assalammualaikum... doktor saya nak tanya sedikit... saya sejak selepas bersalin kerap sangat period 2-3 kali sbln... kdng-2 bru 6hari dah dtg balik... pelik saya... baru-2 ni sakit sangat doktor... adakan itu period? atau...

      ReplyDelete
    8. assalammualaikum... doktor saya nak tanya sedikit... saya sejak selepas bersalin kerap sangat period 2-3 kali sbln... kdng-2 bru 6hari dah dtg balik... pelik saya... baru-2 ni sakit sangat doktor... adakan itu period? atau...

      ReplyDelete
    9. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    10. assalamualaikum doktor. sy dh sebuln period tk berhenti henti. saya takut jugak. adakah sy ptot pergi jumpa doktor bersama family sy?

      ReplyDelete
    11. As'salamualaikum dr,sy dh dekt 3bulan period xhenti2...tpi period nie,kdg2 ada,kdg2 tiada...kuantiti pn xmenentu..kdg2 byk n sbliknye...sy jdi tkut,sy blum berkhwin,umur dlm lingkungan 30an..apa mslah sy

      ReplyDelete
      Replies
      1. Maaf bertanya, adakah sis masih mengalami masalah ini? Situasi saya sama seperti sis..sudah 3 tahun macam ni:(

        Delete
      2. Maaf bertanya, adakah sis masih mengalami masalah ini? Situasi saya sama seperti sis..sudah 3 tahun macam ni:(

        Delete
    12. Salam Doktor.Saya hendak kepastian ttg masalah haid saya..Saya baru melahirkan anak 4 bulan yang lepas dan mula mengambil injection sbg perancang selepas sebulan melahirkan anak.Selepas seminggu injection saya period sehinggalah sekarang (da 3 bulan).Disebabkan saya mengalami period yg lama,saya mbuat kptsn utk tidak meneruskan injection saya yang utk ke2 kali..Dalam 1 hari darah yg keluar sebyk 2 pantyliner.Kadang2 darah itu merah terang kadang kadang merah pekat bersama ketulan darah yang sikit..Adakah saya mengalami Menorrahgia?Buat masa ini saya mengalami keletihan saja..tiada pening atau simptom yang lain..pls advice me..tq for yr time to read my text.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Hi sis..saya pon mcm sis dari buln Tiga smpai laa hari ni.. Priod x stop.. Sbb ambik injection.. Bahaya x?

        Delete
      2. Sy dh sebulan period, slps amek depo.. Risau plak.. Awk tak jmpa doc ke?

        Delete
    13. sy x berkahwin lg..tpi sy mmpunyai masalah period x brhenti..tpi perut sy x sakit..umur sy 31 tahun...sy x pergi jumpa doktor lg..apakah penyakit sy ni?

      ReplyDelete
    14. sy x berkahwin lg..tpi sy mmpunyai masalah period x brhenti..tpi perut sy x sakit..umur sy 31 tahun...sy x pergi jumpa doktor lg..apakah penyakit sy ni?

      ReplyDelete
    15. saya mengalami mlsh haid yg x teratur n berpanjangan... tetapi darah haid yg keluar x byk pon dan xperlu nk gne pad just gne pantyliner je... xde period pain pon... saya alami problem ni sudah hampir 4 tahun.. tlg sye... apa penyakit sye ni..

      ReplyDelete
    16. Assalam dr.
      Saya nak tnya,sy pun ada masalah yg tak berhenti smpai sekarang...
      Sblom ni sy ada ambil satu supplement(clinicell)..mybe,,sjak ambil supplemnt ni,sy trus tak period selama 3 bulan mcm tu,,last period bulan 2 raya cina haritu..sejak dri ambil supplemnt tu sy trus tak period..n then sy ambil kputsan..sy stop amalkn clinicell tu..selang smggu sy terus period blik(14/5)..but masalahnya sekarang period sy tak berhenti lg,,sblom ni ada tnda2 nk brhnti,,tp ada blik...now dlm kuantiti yg byk...sy risau,,adakah normal atau tak..atau period ni cover period yg sy tak dtg 3 bulan tu?..coz sblom ni period sy takda masalah langsung..tolong jawab ya dr...tq

      ReplyDelete
    17. slamat sejahtera doktor saya berusia 19 tahun dan belum brkahwin . saya dtg haid tnpa henti dan kuantiti drah haid saya dr hari prtama sdikit . kelmarin drah haid saya agak bnyk tp agak brwrna merah coklat . hari ini adalah hari yang ke 18 . mohon tolong balas

      ReplyDelete
    18. Just nak sharingg. Saya 23 n still single .Baru baru ni saya pun ade mengalami masalh period berlarutan hampir 2 bulan. Risau sgt lg lg nk puasa ni. Da 3 doktor jumpe, ade bagi pil henti period n pil hormon. Vitamin pun ade. Tp makan kejap n tk berani teruskan sbb tk nak bergntung kt ubat��. Mase jumpe doktor yang last tu saya ade buat scan rahim. Doktor kate rahim sihat n tk de masalah. Berat badan pun makin susut. Tk tau ape punca. Tapi Alhamdulillah sgt sgt sehari before puase ada jumpe wan ni dan wan ni suruh amalkan makanan traditional. Dengan izin Allah Alhamdulillah da kembali normalll.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Makanan traditional tu makan apa sis? sy dah hmpir 4 bln tk bhenti period..risau juga ni.

        Delete
      2. Assalamualaikum saya pon nak tahu jugak makan traditional ape ye??

        Delete
      3. boleh saya tahu makanan traditional apa tu sis?sbb saya pun alamai haid yg berpanjangan.

        Delete
    19. Assalamualaikum...dr....sy dh smpir sebln rsa nya haid x brhnti....4 thn ni ada jgk trjadi....lps tu xda dh....thn ni mula blik.....dlm bln 3& 4....sy x haid....sblum ni sy ada jgk rujuk dr2 kerajaan dn swasta...tp mereka kata prubhn hormon...

      ReplyDelete
    20. Assalamualaikum...dr....sy dh smpir sebln rsa nya haid x brhnti....4 thn ni ada jgk trjadi....lps tu xda dh....thn ni mula blik.....dlm bln 3& 4....sy x haid....sblum ni sy ada jgk rujuk dr2 kerajaan dn swasta...tp mereka kata prubhn hormon...

      ReplyDelete
    21. Assalamulaikum
      Saya dh 2 minggu dtg haid setelah 8 thn x dtg disbbkan sya mengambil perancang .. Adakah normal?

      ReplyDelete
    22. Assalamulaikum
      Saya dh 2 minggu dtg haid setelah 8 thn x dtg disbbkan sya mengambil perancang .. Adakah normal?

      ReplyDelete
    23. Salam,

      Saya pn mengalami situasi yg sama. Masuk keluar hospital sebab tak cukup darah dlm badan. HB turun smpai 3. Pelbagai jenis ubat doctor suruh saya mkn. Check up tak pernah stop sebab nak kan keadaan pulih. Lepas kahwin period kembali ok normal tapi sekejap shj. Sekarang masalah period berpanjangan kembali. Sy ingin hamil. Blh tahu apakah langkah seterusnya yg saya blh ambil?

      ReplyDelete
    24. Nk tnye dok.. Sy bru keguguran bulan 3 lepas.. Lepas dri tu period sy normal tpi bulan lepas period sy x dtg dan bulan ni period sy dtg dan x berhnti.. Mcm mne yea dokter.. Sy dah pg klinik kerajaan tpi klinik tu sndri x thu sy sakit ape mcm mne yea.. Harap dpt jwapan dgn segera yea..

      ReplyDelete
    25. salam .. sya nak tanye lah .. haid saya tidak henti dah 1 bulan ... dah pergi jumpa dokter tapi tak baik2 jugak .. umur sye baru 19 thn .. saya nak tawu ape masalh saya ye dokter ?

      ReplyDelete
    26. Assalamualaikum doktor..masa usia saya 16 tahun, saya tidak haid selama hampir 6 bulan..dan saya memilih berubat secara tradisional.. alhamdulillah, kitaran haid saya kembali normal.. Tapi, sejak beberapa bulan lepas sehingga hari ini.. kedatangan haid saya tidak teratur, darah haid berketul-ketul.. macam bulan january lepas, saya haid bermula 7hb, kemudian haid saya berakhir pada 15hb january.. kemudian pada 21 january, saya mula haid sampai hari ni belum berhenti lagi..apa saranan doktor untuk saya?

      ReplyDelete
    27. Assalamualaikum doktor..masa usia saya 16 tahun, saya tidak haid selama hampir 6 bulan..dan saya memilih berubat secara tradisional.. alhamdulillah, kitaran haid saya kembali normal.. Tapi, sejak beberapa bulan lepas sehingga hari ini.. kedatangan haid saya tidak teratur, darah haid berketul-ketul.. macam bulan january lepas, saya haid bermula 7hb, kemudian haid saya berakhir pada 15hb january.. kemudian pada 21 january, saya mula haid sampai hari ni belum berhenti lagi..apa saranan doktor untuk saya?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Haid berketul kerana hormon. Hindari stress, bersenam dan jaga makan ya sis.

        Delete
    28. Salam, sy mengalami haid yg berpanjangan untuk kali pertama dan harini masuk hari ke 13 dan darah yg keluar sangat banyak. Kebiasaannya haid sy tak lebih dpd 7 hari dan ni kali pertama sy mengalami haid berpanjangan. Sekarang sy berada di luar negara dan baru sebulan lebih sy disini. Jika haid sy berlarutan hingga lebih 15 hari, boleh doctor sarankan apa yg sy perlu buat?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Rujuk pada doktor utk test darah. Nt doc sarankan ubat yg bersesuaian

        Delete
    29. Salam doktor,sy berusia 24thun..sy br lhirkn ank kedua,asy ad mslh haid y pnjg tp kuantti drh y x bnyk...ms ank pertm sy x OKnh ambik ubt brncg...msuk ank kdua sy ambik ubt perncg depo,slps sy ambik suntikan depo haid sy dtg tp xbnyk sblm sy ambik depo,slain tu drh sy sntiasa ada blh kira sy dtg haid tu sebulan la drh ad..tp darah skit.bila sy pkai pante lendran hnya wrna merah gelap..bila sy msukkn jri sy dlm faraj,dkt jari sy msih ad darah y merah..ap darah tu drh haid or sbb len,sbb drh dia x kluaq kt pad sy..ttp bila mskkn jr br sy tau msih ad drh di dlm..bila sy cci dua tga kli msuk kan jr drh tu xdak...sy pon x pasti knp...sy tkt sbb sy ambik depo tu pnybb drh haid sy berpnjgan

      ReplyDelete
    30. Assalammualikum doc tolong reply....plsss...sy pun menghdapi massalah yg sma dgn sham karimmm

      ReplyDelete
    31. Salam saya nak Tanya kalau ambik enjeksen perancang memang lama ka datang haid tu sebab saya sebulan datang haid . kenapa ?

      ReplyDelete
    32. slam... saya ada masalah kitaran haid y panjang... ada kalanya sampai 80hari br saya datang bulan... dah ini kali kedua saya mengalami period yang tidak berhenti pula... pertama kali kene period tidak berhenti rujuk kepada hkl... mereka bagi ubat pil perancang... elepas 3 tahun saya alami perkara yang sama

      ReplyDelete
      Replies
      1. Better sis rujuk pada pakar. Mungkin sis mengalami PCOS atau tyroid.

        Delete
    33. salam doktor, sy mengalami semua masalah yg doktor nyatakan diatas. sy mengalami mslh period yg berpanjangan dr bln dua sehingga skrg blom berhenti malah menjadi lebih teruk kerana terpaksa menukar pad overnight sebyk hampir 6-7 kali. sy sudah berkali2 pergi membuat pemeriksaan tapi yang menjadi masalah ialah hb darah saya normal, xde kurang darah xde tyroid, fibriod semua xder. sampai sekarang masalah saya masih belum dapat dikenal pasti,sebelum terlupa umur saya 20thn dan belum berkahwin. saya harap doktor dapat membantu. terima kasih

      ReplyDelete
      Replies
      1. Sis, better rujuk kepada pakar tentang masalah sis ni.

        Delete
    34. salam doktor, saya nak tanya makan ubat tranexamic dalam jangkaan berapa lama atau berapa hari darah akan berhenti? sebab saya tengah makan ubat tu dan darah masih tak berhenti lagi cuma dah berkurang saja.

      ReplyDelete
    35. Salam doktor,saya dh pon berkhwin dan mempunyai seorang anak..masalah saya bermula selepas saya berhenti cucuk depo provera,selama lapan bulan selepas berhnti cucuk period xdatang,,selepas tu period mula satang dengan banyaknye selama sebulan pergi jumpa doktor,doktor bagi ubat berhnti period,,sebulan kemudian period saya datang semula keluar sikit2 hampir 2bulan,,,

      ReplyDelete
    36. Hari ni sdah 21 hari period. Bleeding dan berketul ketul...
      Pernah scan pada bulan 12/2017. Tiada pcos
      Makan ubat hormone and settle. Kini berulang semula. Stress mcm nak pkai pampers aja pergi kerja

      ReplyDelete
    37. Dah sebulan period tak berhenti..saya br operation kidney transplan 6/2 br ni..sebelum tk pnh hadapi mslh sebegini..selalu period stop dlm 7/8 hrm.tp sebelum ni pnh jgk haidvtk DTG dlm dua bln..saya nk tau adakah darah yg keluar tu drh haid atau drvprob of kidney....mohon pencerahan...tq dr

      ReplyDelete
    38. Assalamualaikum doc sy ingin bertanya adakah sy penghidap menorrhagia?
      Kerana sudah hampir setahun sy mengalami pendarahan kitaran haid melebihi 30 hari..sebelum ini tidak pernah lg terjadi seperti ini..period seperti biasa..tetapi sudah hampir setahun lebih sy mengalami pendarahan berlebihan lebih drpd 30 hari..dan apabila sy baca blog doc ttg punca or sebb menorrhagia..ya sy selepas graduasi diploma sy agak stress yg melampau dan berat badan mula naik..tp xde pula senggugut yg teramat la sakit..sekian doc terima kasih..sy sgt risau sebenarnye nk jumpa doc sy takut sy lg stress dan kemurungan

      ReplyDelete