Thursday 24 May 2012

apa itu endometriosis??

hye..!! semalam ader pembaca yg ingin sy membuat artikel berkenaan dgn endometriosis.. apa itu endometriosis?? mari kita bincangkan... =)

endometriosis adalah satu lg penyakit kaum wanita...jd lelaki x perlu risau akan hal ni.. heee..

endometriosis berlaku apabila tisu di dalam rahim wujud atau tumbuh di bhg lain dlm badan seperti di telur (ovary), pundi kencing, usus, rektum dan lain2 ...

semasa proses kitaran haid pd stp bulan, tisu dlm rahim akan membesar dan menjadi tebal, seterusnya telur akan merembeskan hormon yg akan menghakis tisu tersebut dan ianya akan keluar sebagai darah haid.. bg tisu yg wujud di luar rahim (endometriosis), ini tidak berlaku..kemungkinan tisu ini akan berdarah sedikit tetapi tidak dpt keluar dr bhg badan dan menyebabkan penggumpalan darah  di kawasan itu.....huaaaa...menakutkan bunyinya kan...tisu rahim yg membengkak atau berdarah td adalah punca kesakitan yg dialami oleh mrk yg menghidapi penyakit ini..!

punca sebenar endometriosis tidak diketahui...namun ada teori yg mengatakan ianya berlaku disbbkan tisu di dalam rahim yg sepatutnya keluar mll faraj semasa haid, bergerak ke arah belakang dan pergi ke bhg peranakan wanita yg lain seperti telur atau ke pelvik....risiko mendapat endometriosis bertambah apabila seseorang itu:

  • dtg haid dlm usia yg sgt muda
  • mempunyai kitaran haid yg panjang melebihi 7 hari
  • tidak pernah melahirkan anak
  • mempunyai ahli keluarga yg menghidapi endometriosis

peratusan  utk mendapat endometriosis bg wanita yg pernah mengandung dan melahirkan anak adalah rendah berbanding mereka yg tidak pernah mengandung..




gejala2 endometriosis adalah seperti:

  • sgt sakit di bhg bawah perut sebelum dan semasa dtg haid
  • haid yang tidak teratur atau darah haid yg banyak
  • sakit semasa atau selepas hubungan kelamin
  • sakit di bhg belakang pinggang
  • sembelit atau cirit birit


untuk mengenal pasti penyakit ini..doktor akan melakukan scan mll ultrasound di bhg pelvik..utk lebih mendapat kepastian, laparoskopi di bhg pelvik akan dilakukan....

rawatan penyakit ini bergantung kpd:
  • umur pesakit
  • tahap serius gejala yg anda alami
  • tahap serius penyakit anda
  • samada anda mahu mengandung atau tidak ( slh satu komplikasi penyakit ini adalah susah utk mengandung atau kemandulan, jd jika anda inginkan anak, anda perlu melakukan pembedahan utk merawat dan membuang penyakit ini)
ok.....andai kata....
gejala yg anda alami tidak serius + anda tidak berniat utk mendapatkan anak...

  • rawatan adalah berjumpa doktor stp 6 atau 12 bulan utk doktor memastikan penyakit tersebut tidak melarat ke thp yg serius..sakit yg dialami blh dikurangkan dgn mengambil ubat tahan sakit manakala utk memastikan penyakit tersebut tidak melarat, doktor akan menyarankan anda supaya mengambil pil cegah hamil berterusan selama 6-9 bulan....pil ni dpt membantu utk membantutkan proses pembesaran tisu di luar rahim tersebut...ia juga dpt mengurangkan kesakitan akibat ketiadaan haid...slh satu contoh pil yg dimaksudkan ialah progesterone pil dan ia juga boleh didapati dlm bentuk suntikan..kesan sampingan pd ubat ini ialah berat badan bertambah dan juga depression.

bg mereka yg...
tidak mengalami pengurangan sakit stlh mengambil ubat + tahap penyakit sgt serius +  ingin mendapatkan anak...

  • pembedahan utk membuang tisu di bhg luar rahim tersebut adalah pilihan terbaik.
bg mereka yg telah berusia..
  • doktor akan menyarankan pesakit melalukan pembedahan utk membuang sistem peranakan seperti rahim dan ovari (kilang telur) 

scr kesimpulannya, rawatan dgn ubat tidak boleh mengubati penyakit ini ttp berfungsi mengawal kesakitan...hanya dgn pembedahan dpt membuang penyakit ini namun kebarangkalian utk penyakit ini berulang masih ada.

doktor sll nya menyarankan agar wanita yg menghidapi penyakit ini agar hamil kerana sepanjang proses penghamilan, haid akan berhenti dan ini boleh mengurangkan kesakitan dan melambatkan proses penyakit ke tahap yg lebih serius. 

apakah komplikasi penyakit ini?

  • 30-40% drpd wanita yg menghidapi penyakit ini mungkin akan mandul, namun stlh pembedahan dilakukan, peluang utk hamil kembali normal

  • peratusan mengandung di luar rahim dan keguguran adalah agak tinggi di kalangan wanita yg menghidapi penyakit ini.
  • sekiranya tisu rahim tersebut tumbuh di bhg usus atau pundi kencing, ianya blh menyebabkan masalah kesukaran membuang air, tp ini jrg berlaku
  • kesakitan yg dialami setiap bulan ketika kedatangan haid juga akan menghadkan aktiviti seharian anda
  • tisu di bhg luar rahim yg membengkak boleh menyebabkan pendarahan 
  • tisu di luar rahim tersebut juga boleh berubah menjadi kanser terutama bg mereka yg tlh mencapai tahap menopaus, namun ianya juga jarang berlaku
semoga info mengenai penyakit ini dpt menambahkan pengetahuan anda ttg slh satu penyakit yg dihadapi oleh kaum wanita....see you guys...!!!! 

byeee...!!!!




23 comments:

  1. Doktor...bagaimana penyakit ni boleh diubati?..atau penyakit ni akan hilang selepas perempuan melalui masa monopaus??

    ReplyDelete
    Replies
    1. setelah menopaus, rasa sakit yg dialami akan berhenti atau berkurangan kerana tiada lg pengeluaran hormon yg berfungsi utk kitaran haid wanita. namun sekiranya wanita tersebut mengambil hormon gantian (hormon replacement therapy)selepas menopaus, rasa sakit akan kembali semula.

      menopaus tidak menghilangkan penyakit ini, ttp hanya mengurangkan atau memberhentikan rasa sakit yg dialami, hanya pembedahan dpt menghilangkan penyakit ini.

      Delete
    2. boleh cuba supplement.... set produk aloe vera, alhamdulillah... masa datang haid saya dah tak sakit.... in shaa allah doakan mudah2an berterusan...

      boleh ws 0195521223 sy untuk dapatkan produk @ email thoiyibah@gmail.com

      Delete
  2. dr.Lizzy...thanks for ur info.. satu lagi request boleh?..mintak info ttg masalah gastrik..sentiasa pedih ulu hati dan mcmana nak handle masalah angin(gas) dlm badan...apa natural food yg boleh bantu hilangkan angin dlm badan selain drpd ambil ubat (exp: Gaviscon)...halia dah bertimbun telan masih x hilang..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok insyaALLAH nnt sy akan tulis dlm article yg akan dtg.. terima ksh kerana menjadikan blog ini sbg slh satu rujukan anda..=)

      Delete
  3. Dr, jika makan ubat tahan sakit, utk masalah penyakit endometriosis ni, tiada kesan sampingan ke? dan endometriosis ni adakah ianya sejenis ketumbuhan? utk pengetahuan dr, sy merupakan pesakit endometriosis, dan setiap kali datang bulan saya perlu mengambil ubat tahan sakit yang berlainan setiap bulan. untuk pengetahuan dr juga, saya menjadi fobia dan trauma setiap kali datang bulan. saya mengalami senggugut yang teruk setiap kali period. saya berumur 28thn dan telah mempunyai 3 org cahaya mata dan cara kelahiran cahaya mata saya adalah melalui pembedahan Caeseran dan setelah melahirkan anak yang ke tiga, doktor menyarankan saya supaya 'ikat rahim', jadi apa rawatan yang patut saya lakukan untuk menghilangkan sakit ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba supplement.... set produk aloe vera, alhamdulillah... masa datang haid saya dah tak sakit.... in shaa allah doakan mudah2an berterusan...

      boleh ws 0195521223 sy untuk dapatkan produk @ email thoiyibah@gmail.com

      Delete
  4. Dr.Lizzy semasa mengambil ubat untuk 6 bulan apakah kesan-kesan akan ditemui?

    ReplyDelete
  5. berapakah kos untuk membuat pembedahan ini?

    ReplyDelete
  6. Dr...thks share about this.
    Salam...sy simpati dgn masalah puan.blh hubungi sy 013-4777111(aida) jika ingin mencuba set kesuburan/pedih ulu hati/set berpantang dan lain2 produk dr shaklee.
    Now

    ReplyDelete
  7. Thanks for the info doctor..

    ReplyDelete
  8. TERIMA KASEH UTK INFO.. BLH SY SHARE DLM BLOG SY UTK INFA NI.. TQ

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Dr.terima kasih atas infonye.. dr. LIzzy boleh dr cadangkan apa2 jenis vitamin yang boleh saya amik ntk merawat sakit ni... sbb sejak 2 menjak ni saya kerap alami sakit yg seperti dr sebutkan di atas.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba supplement.... set produk aloe vera, alhamdulillah... masa datang haid saya dah tak sakit.... in shaa allah doakan mudah2an berterusan...

      boleh ws 0195521223 sy untuk dapatkan produk @ email thoiyibah@gmail.com

      Delete
  10. terima kasih doktor atas sharing ni, saya mitak izin kongsi diblog saye ye
    thank you in advance doktor :)

    ReplyDelete
  11. Salam, Cuba lah supplemen LV Gluta Plus..
    Ade KKM & MAL14125137NC
    100% safe, natural ingredients & locally made.
    masalah subur atau masalah kesihatan mmg berkesan
    Info lanjut - FOLLOW INSTAGRAM @longevite_onlineshopfs

    ReplyDelete
  12. Saya dah buat pembedahan pada tahun 2012..(laparoscopy).tapi sakit yg teramat sangat berulang lagi...adakah sy berpotensi besar ubtuk dibedah semula??

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba supplement.... set produk aloe vera, alhamdulillah... masa datang haid saya dah tak sakit.... in shaa allah doakan mudah2an berterusan...

      boleh ws 0195521223 sy untuk dapatkan produk @ email thoiyibah@gmail.com

      Delete
  13. Salam..
    Boleh cuba alternative dengan Kapsul Biji Aprikot NDLife berkelulusan KKM
    Layari http://kapsulpenawar.blogspot.my/
    Atau FB page : kapsul penawar
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum dr..semasa anak dara saya disahkan pakar ada endometriosis..alhamdulillah lepas berkahwin saya dikurniakan cahaya mata dan waktu pregnen cyst hilng..sekarang sakit seperti di atas berlaku lagi dan di tambah keluar bau busuk di bawah..patutkah saya jumpa pakar balik?

    ReplyDelete
  15. saya tidak period dah lme dah pelbagai ikhtiar yg cuba ...perut saya membesar adalah penyidap
    dimana sy check bahawa sy crytal atau tidak

    ReplyDelete
  16. saya ada soalan..adakah orang yang mengalami penyakit ini akan mengalami sakit atau tanda2..

    ReplyDelete
  17. Tq doctor..pencerahan yg bagus.sy bekas pesakit cyst.Alhamdulillah dah pecah..

    ReplyDelete