Tuesday, 29 May 2012

pedih ulu hati







hye semua..topik kali ini adalah berkenaan dgn pedih ulu hati....dlm artikel saya sebelum ini, saya ader membincangkan mengenai penyakit gastrik atau dipanggil gastritis..bagi mereka yg mengalami penyakit gastrik, segelintir dprd mereka juga turut mengalami masalah pedih ulu hati......jadi....mari kita mulakan artikel kali ini dengan definasi pedih ulu hati, bagaimana ianya terjadi dan cara utk menangani masalah ini....check it outt......!!!


pedih ulu hati bermaksud seseorang itu merasakan sensasi seperti terbakar atau rasa panas dan pedih di bhg dada ataupun di bhg tengah perut betul2 di bawah permukaan dada...pedih ulu hati selalunya dpt dirasakan naik dari dada ke leher, tekak dan juga rahang.


apakah penyebab masalah pedih ulu hati??
masalah pedih ulu hati biasanya disebabkan oleh refluks asid drpd perut ke dlm esofagus..bagi sesiapa yg pertama kali mendengar istilah esofagus..ianya adalah satu tiub atau saluran yg menghubungkan mulut dan perut anda...fungsi esofagus adalah menyalurkan makanan yg anda makan terus ke dalam perut.


antara penyakit yg menjadi punca kpd masalah pedih ulu hati adalah:


  • penyakit refluks gastroesofagus- hampir semua org pernah merasakan pedih ulu hati, ttp sekiranya anda kerap mengalami masalah ini sekerap lebih dari 2 kali dlm seminggu, anda mungkin mengalami penyakit yg dinamakan refluks gastroesofagus..penyakit ini terjadi apabila sfinkter di bhg bawah esofagus yg menghalang asid drpd perut naik ke esofagus anda gagal berfungsi dgn baik..akibatnya, asid drpd perut naik dan masuk ke dalam esofagus dan merosakkan dinding esofagus anda..selain drpd pedih ulu hati, pesakit yg mengalami refluks gastroesofagus juga mungkin mengalami gejala2 lain seperti masalah utk menelan makanan, terasa sakit apabila menelan makanan, penghasilan air liur yg banyak, dan juga sakit dada.
  • sakit jantung- masalah jantung juga mungkin menjadi penyebab masalah pedih ulu hati...di kalangan pesakit yg masuk ke hospital disbbkan pedih ulu hati, 0.6% drpd mereka telah dikenal pasti menghidapi sakit jantung yg boleh membawa kpd serangan jantung.
  • faktor2 lain seperti kehamilan, makanan dan ubat2an tertentu, stress, merokok, pengambilan alkohol dan  juga obesiti boleh menjadi punca kpd masalah pedih ulu hati
sfinkter di bhg bawah esofagus yg menghalang asid drpd perut naik ke esofagus anda gagal berfungsi dgn baik 
seperti yg saya nyatakan di atas, masalah pedih ulu hati juga adalah merupakan gejala bagi masalah jantung atau serangan jantung..mungkin ada di antara anda di luar sana yg sudah khuatir ttg kenyataan ini..utk membezakan pedih ulu hati yg disebabkan masalah refluks asid dan pedih ulu hati yg disbbkan serangan jantung, mari kita kaji dgn lebih mendalam ttg karakter pedih ulu hati yg dimaksudkan..

pedih ulu hati yg disbbkan refluks asid sllnya...
  • tidak merebak ke bhg bahu dan juga tangan seperti yg dialami oleh pesakit yg mengalami serangan jantung
  • berlaku selepas makan dan semasa baring. apabila anda makan, perut anda akan mengeluarkan asid utk pencernaan, pada masa ini lah asid tersebut akan naik dan masuk ke dalam esofagus.
  • gejala pedih ulu hati dpt di legakan dengan cepat apabila anda mengambil ubat yg meneutralkan asid seperti antasid..namun begitu 10% drpd pesakit serangan jantung juga merasa lega apabila diberikan antasid..
  • semasa anda mengalami pedih ulu hati, anda tidak atau jarang berpeluh seperti yg berlaku kpd pesakit serangan jantung
antara ujian yg akan dijalankan oleh doktor bagi pesakit yg mengalami masalah pedih ulu hati ialah:
  • ujian antasid - pesakit yg diberikan antasid akan menunjukkan kelegaan pedih ulu hati selepas 5-10 minit.
  • sukatan pH esofagus- doktor akan memasukkan alat ke dlm esofagus anda melalui hidung utk menyukat pH dlm esofagus anda samada berasid atau tidak
  • endoskopi- prosedur ini adalah utk melihat lapisan esofagus anda samada berada dlm keadaan baik atau telah rosak disebabkan asid
RAWATAN:
adalah penting bg pesakit yg sering mengalami masalah pedih ulu hati utk mendapatkan rawatan doktor kerana sekiranya penyakit refluks gastroesofagus adalah punca kpd masalah ini, rawatan adalah utk mencegah lapisan esofagus anda drpd terus rosak dan hancur disbbkan asid yg masuk ke dlm esofagus tersebut..
rawatan adalah berbentuk modifikasi cara hidup atau lifestyle anda, ubat dan/atau pembedahan..

modifikasi lifestyle:
makan dengan kuantiti kecil tetapi kerap
  • bg pesakit yg obes, penurunan berat badan ke tahap yg ideal dpt mengurangkan masalah ini
  • naikkan kepala anda atau gunakan bantal yg banyak utk meninggikan paras kepala anda semasa tidur..menaikkan paras kepala anda sbyk 15-20 cm dpt membantu anda mengurangkan masalah pedih ulu hati dgn efektif semasa anda tidur
  • tidur secara mengiring ke sebelah kiri juga dpt membantu anda dlm masalah ini
  • kajian mendapati, bagi mereka yg elakkan makan sekurang2nya 2 jam sebelum tidur dpt mengurangkan masalah ini
  • merokok akan menerukkan lagi masalah pedih ulu hati anda kerana merokok boleh menjejaskan fungsi sfinkter esofagus anda yg mengawal refluks asid ke dlm esofagus
  • makan dlm kuantiti yg sedikit tetapi kerap. sbg contoh makan 4-6 kali sehari dlm kuantiti yg kecil adalah lebih baik drpd makan sbyk 3 kali dlm kuantiti yg besar
  • anda disarankan utk tidak baring dlm masa lebih kurang 4 jam selepas anda makan
  • makanan berlemak dan pedas boleh memberi kesan kepada lapisan perut dan esofagus anda..selain itu makanan yang berasaskan tomato, bawang putih dan lada hitam adalah antara makanan yg boleh memudaratkan masalah anda selain drpd jus2 sitrus..oleh itu, cuba elakkan makanan2 ini atau ambil dlm kuantiti yg sedikit. 
  • kurangkan atau berhenti meminum kopi dan teh, bg mereka yang mengamalkan minuman alkohol, berhenti drpd mengambil minuman ini dpt membantu dlm mslh pedih ulu hati
  • setiap kali anda makan, amalkan kunyah dgn banyak sebelum menelan makanan tersebut, kerana lebih byk bilangan anda mengunyah, lebih banyak enzim yg akan dirembeskan bersama air liur yg berupaya utk meneutralkan asid di dlm makanan anda
  • posisi semasa makan haruslah betul iaitu duduk dgn tegak..jangan makan dlm keadaan baring atau berdiri...elakkan membongkok ke hadapan selepas makan kerana ini boleh meningkatkan refluks asid
  • elakkan memakai pakaian yg sgt ketat atau tali pinggang ketat di bhg perut anda...pakai pakaian yg longgar di bhg perut.
  • elakkan mengangkat benda2 berat atau melakukan kerja2 berat kerana ini akan menyebabkan otot di abdomen anda mengecut dan meningkatkan peratusan refluks

wahhhh.....nampak sungguh sedap...tetapi pesakit pedih ulu hati harus mengelakkan pengambilan minuman ini..

tomato dan bawang putih antara makanan yg perlu dielakkan



ubat2an:
  • terdapat pelbagai jenis ubat yg boleh membantu anda dlm masalah ini...antara ubat yg sering diberikan oleh doktor adalah antasid..ubat ini berfungsi utk meneutralkan pH dan merendahkan kandungan asid. selain itu ubat seperti proton pump inhibitors (omeprazole) dan juga h2 receptor blocker (ranitidine) dpt mengurangkan penghasilan asid dlm perut anda. ubat seperti gaviscon dpt meningkatkan pH anda dan melindungi lapisan mukosa dprd tindakan asid serta mengurangkan refluks asid ke dlm esofagus. 
pembedahan pula adalah bertujuan utk memperbaiki sfinkter esofagus yg rosak atau yg tidak berfungsi dgn baik..

thank you....!! 







71 comments:

  1. terjumpa info ni, juga pasal pedih ulu hati… sharing is caring :) - Pedih Ulu Hati Simptom GERD

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq armouris.. GERD atau nama panjang nya adalah gastroesophageal reflux disease...ianya sama dgn penyakit refluks gastroesofagus yg sy nyatakan di atas..
      thanx for sharing... =)

      Delete
    2. Saya mengalami sesak nafas,chest thigt. Tp saya x mengalami chest pain. Saya risau juga,takut2 kena sakit jantung. Stiap kali saya pedih hulu ati,mula la sesak nafas datang,normal ka mcm tu...?

      Delete
  2. apakah makanan biasa yg boleh digunakan utk hilang/kurang kan rasa pedih ulu hati? sebagai contoh kalau angin kita makan halia utk kurangkan angin/gas dlm perut..pedih ulu hati camne? ada yg kata minum jus karot..betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanan dan minuman yang rendah lemak dan berunsurkan serat fiber yag tinggi dapat membantu masalah pedih ulu hati.terima kasih atas pertanyaan saudara

      Delete
  3. assallamuallaikum. doctor. sy seorang trader dan programmer. jd kerja2 sy memaksa saya berjaga malam. mohon pendapat doctor? perlukah sy ubah tabiat hidup saya? pemakanan sy makan bila lapar sahaja..

    bila saya sampai hajat. hajat yg keluar cair. kdg2 hajat sy berdarah sikit. tp bila sy keep moving dan bergerak dalam 20 minit hajat sy lawas.. mohon pandangan doctor. terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Wslm..terima kasih atas soalan saudara..dr segi pekerjaan saudara sy x boleh comment lanjut kerana kerjaya adalah kerjaya...namun dr segi pemakanan..sy menyarankan agar saudara cuba sedaya upaya utk menjaga pemakananan...apa yg sy faham di sini saudara sering terlepas waktu mkn dan bila betul2 rasa lapar baru saudara mkn..mungkin faktor kesibukan menjadikan situasi saudara sebegitu..skip meals sgt tidak digalakkan...byk faktor mengapa skip meals perlu dielakkan..seseorang yg sering skip meals mempunyai risiko utk menghidapi penyakit diabetes atau kencing manis..apabila kita makan pada waktu yg sepatutnya..sebahagian drpd makanan itu akan disimpan sbg lemak dan sebahagian lagi akan masuk ke dlm drh sbg gula..gula inilah yg digunakan utk tenaga kita seharian...apabila kita tidak mkn pd waktunya..paras gula dlm darah kita akan berada dlm tahap yg rendah..apabila kita makan paras gula akan naik semula..ketidakseimbangan ini akan menjejaskan atau menggangu fungsi insulin di dalam bdn kita..lama kelamaan ia boleh menyebabkan masalah diabetes..selain itu..bg mereka yg cuba utk mengurangkan berat bdn dgn cara skip meals juga sbnrnya tidak sedar bhw cara mereka adalah salah..apabila kita tidak mkn..metabolisma dlm bdn akan menjadi sgt perlahan kerana tidak ada kerja yg harus dilakukan utk mencernakan makanan..apabila seseorang itu makan kemudian...metabolisma yg telah menjadi perlahan td tidak dpt mencernakan makanan dgn cepat..dan akhirnya makanan yg tidak dpt dicernakan td akan disimpan sbg lemak...

    Darah yg keluar bersama2 dgn najis berpunca drpd pelbagai faktor..sekiranya najis yg keluar bercampur dgn darah dan menyebabkan najis itu berwarna hitam pekat seperti warna rambut..itu menandakan terdapat pendarahan drpd perut..pendarahan di perut mungkin berlaku sekiranya terdapat ulser..namun sekiranya darah yg keluar berwarna merah pekat dan terang...kemungkinan pendarahan berlaku di bhg dubur..masalah sembelit boleh menyebabkan luka di bahagaian dubur..saya sarankan saudara ambil byk sayur2an, buah2an dan bijiran utk membantu proses pembuangan air..

    ReplyDelete
  5. Seksanya penyakit pedih ulu hati,now rasa cam nak tercabut jantung...plizzz... tensionnye...x mampu nak wat apa2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam saudari. saya bersimpati dgn masalah yang saudari alami. nasihat saya agar saudari berjumpa dgn doktor dan dapatkan ubat2an yang membantu melegakan masalah pedih ulu hati saudari. selain itu, jaga pemakanan dgn mengambil lebih makanan yang berunsurkan serat fiber yang tinggi dan kurang lemak. banyakkan minum air suam, jus2 yang mengandungi serat fiber yang tinggi dan elakkan pengambilan caffeine. saya harap dengan sedikit informasi daripada artikel saya dapat membantu saudari. terima kasih

      Delete
  6. dh sebulan sakit, huhu.. Bla angin naik ke dada, mula panik, ssak nafas, jntung bdebar.. Sila hbungi sy 0148862354

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah 3 bln sakit...minggu lepas ok..bila rasa ok mula la langgar pantang..nie rasa sikit...skrg ni musim durian belambak..adoi. ujian...

      Delete
  7. salam.. :)
    macam mana dgn rasa pedih setiap kali selepas makan... diikuti dgn rasa sakit di bahagian perut.. selalunya saya akan muntahkan balik apa yg saya makan.. kebiasaannya, saya akan mengunyah sesuatu makanan tu dgn byk kali sebelum saya telan...
    saya biasanya akan cuba utk tidur dengan mengiring ke kiri setiap kali berasa sakit.. adakah betul tindakan saya ni?? minta penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      ya betul, tidur dengan mengiring dapat mengurangkan refluks asid dari perut ke esofagus. saya juga menyarankan agar saudara tidur dengan menggunakan lebih dari satu bantal agar posisi kepala lebih tinggi kerana posisi ini juga dapat mengurangkan refluks asid daripada masuk ke esofagus.
      saya puji tindakan saudara mengunyah sesuatu makanan dgn banyak kali kerana ia dapat membantu menghasilkan enzim2 yang bagus utk proses pencernaan.
      terima kasih

      Delete
  8. salam dr. saya terjumpa artikel ini semasa mencari2 sebab2 rasa pedih hati. Saya ada soalan,saya nak tanya bolehkah terus ke hospital dan berjumpa doktor untuk ujian2 yg doktor sebutkan di atas?-fizah

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      selalunya doktor akan menilai terlebih dahulu tahap keseriusan masalah pedih ulu hati. sekiranya tahap pedih ulu hati tidak begitu serius, hanya ubat akan diberikan. kelegaan pedih ulu hati selepas mengambil ubat sudah cukup utk membuktikan bahawa gejala yang anda alami adalah disebabkan oleh refluks asid. ujian seperti endoskopi selalunya untuk pesakit yang berada pada tahap serius memandangkan ujian ini agak tidak selesa dan ianya tidak disarankan utk semua pesakit yang datang.

      Delete
  9. salam, mengalami pedih di bahgn dada dan atas perut. dah 3 hari. berlaku semasa tdur. tp setelah minum air sakit berkurangan. semggu sblm saya mengalami msalah ini sya sakit di bahagian kiri pipi hingga ke tengkuk apabila kunyah makanan saya berasa sakit. adakah sakit pertama dan kedua saya berkaitan? dan apakah sakit yang saya hadapi? apakah nasihat dr? adakah saya perlu ke klinik?

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum...akhir2 ini saya kerap mengalami pedih ulu ati yg teramat sakit sebanyak 2x sebulan,hingga menyebabkan saya di beri injection,kerana ubat yg diberi doc tidak lagi memberi kesan..pedih ulu hati terasa sampai ke tulang belakang saya.buat masa ini saya hanya ke klinik swasta sahaja.belum lagi ke hospital seperti yg di cadangkan oleh doc saya..boleh dr.lizzy terangakn serba sedikit kemungkinan penyakit saya.tq

    ReplyDelete
  11. As salam.dr saya mengalami gastrik dah sebln.wlpn dah mkn ubat angin n gastrik ttp x baik2 lg.skrg dah seminggu saya pedih ulu hati.kmdn mkn gaviscon n mnm susu kmbg.ada perubhn.ttp psnas di ulu hati n pedih kdg 2 dtg lg.apa perlu saya buat dr.tdk bahayakh saya mkn ubat angin @gaviscon setiap hari.n skrg perut saya semkn kembung.kenapa dr.tlg jelaskn.t.kasih.

    ReplyDelete
  12. Saya seorg ibu dan bakal melahirkan ank yg kedua. Masalah saya ialah ketika mengandung sy mengalami msalh pedih hulu hati yg sgt kuat.dr pangkal hati hingga ke bawah dagu. Sy x tahu nk buat ape lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam saudari
      masalah pedih ulu hati semasa saudari sedang mengandung tidak boleh diambil ringan. ini kerana pedih ulu hati adalah salah satu gejala kepada penyakit sawan ketika mengandung dan ini sangat bahaya kepada kandungan. sekiranya saudari pernah mengalami masalah pedih ulu hati sebelum mengandung dan sakit tersebut lega selepas mengambil ubat, kemungkinan gejala pedih ulu hati semasa mengandung sama seperti gejala pedih ulu hati biasa yang disebabkan GERD. namun begitu sekiranya ia berlaku semasa mengandung, doktor tetap akan membuat pemeriksaan lanjut dan darah akan diambil utk memastikan gejala tersebut bukan penyebab kepada penyakit sawan. sila berjumpa doktor segera sekiranya pedih ulu hati saudari tidak hilang selepas mengambil ubat seperti gaviscon dan antasid. terima kasih

      Delete
  13. Good info.Saya dah alami masalah GERD ni hampir 5 tahun...ambik gaviscon pun lega sekejap je. Kalu tak dirawat dlm jangka panjang, apa kesannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas soalan saudara zam.

      sekiranya GERD tidak dirawat dalam jangka masa yang panjang, banyak kesan serius akan berlaku.antara kesan serius:

      barrets esofagus merupakan salah satu keadaan yang mungkin berlaku kepada lebih kurang 10% pesakit yang mengalami GERD. ia merupakan salah satu faktor yang boleh membawa kepada kanser esofagus.
      dinding esofagus yang musnah akibat asid akan menyebabkan sel2 di dinding esofagus juga berubah bentuk.jika keadaan ini berpanjangan, sel di dinding esofagus itu tadi akan berubah menjadi sel yang sama yang didapati di usus kecil.lama kelamaan sel yang tidak normal itu tadi boleh menyebabkan kanser esofagus. proses ini selalunya berlaku dalam jangka masa yang agak panjang dan bukan serta merta. risiko ini mungkin akan meningkat sekiranya anda menghidap GERD lebih dari 10 tahun.

      selain itu, dinding esofagus yang musnah akibat asid juga boleh meninggalkan parut dari dalam esofagus anda. sekiranya parut ini membesar, ia mungkin akan menyebabkan saluran esofagus anda menjadi sempit. apabila ini berlaku, dikhuatiri segala makanan atau minuman tidak dapat masuk ke dalam esofagus seterusnya menyebabkan makanan dan minuman tadi akan keluar semula setelah ditelan.

      saya cadangkan saudara dapatkan rawatan segera di samping menjaga pemakanan dan amalkan cara hidup sihat. terima kasih

      Delete
  14. Salam doktor,
    Saya ada soalan. Boleh dikatakan tiap-tiap hari saya mengalami pedih ulu hati. Kadang-kadang ia diikuti oleh rasa mencucuk-cucuk dari dalam di dada sebelah kiri. Adakah dua perkara ini berkaitan? Jika tak berkaitan, apakah penyebab sakit mencucuk di dada tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      terima kasih atas soalan yang diajukan
      sekiranya sakit mencucuk-cucuk di bhg dada sebelah kiri datang sekejap2, ia mungkin berpunca dari otot2 di dada dan ini adalah biasa. tetapi sekiranya sakit tersebut datang semasa anda melakukan aktiviti harian yang berat diikuti dengan sesak nafas, perlu mendapatkan rawatan selanjutnya di hospital

      Delete
  15. Salam. Terima kasih kerana berkongsi. Saya terjumpa artikel ni semasa saya google. Semalam saya tak dapat tidur. Bila baring rasa pedih. So tak dapat baring. Matahari dah naik sekarang. Semoga doktor berjaya dalam career. Thanks again.

    - Rizal

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. semoga artikel saya dapat memberi info yang berguna kepada saudara rizal.

      Delete
  16. assallamuallaikum. doctor. name sya lukman hafiz umo sya baru 25 tahun.... sya nak tanya doctor sya selalu dan kerap menghidap sakit dan pedih di bahagian tenga dada sya. ape bila sya menggambil ATT atau GAVISCON selalunya pedih tersebut hilang buat seketika waktu shj. dah mcm2 cara sya guna seperti minum air banyak2,mkn nasik putih shj, klu ATT dari kkm 2 jangan di katakan la banyak sya telan.... sampai sekarang sya masih rase sakit. dan saya sering sakit janting dan kepala di bahagian kiri kepala sya.. dah banyak dr yg sya jumpe smuanya bg ubat att je... bila sya bg tahu kat mereka ape yg sya alami merika tak ambik tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. terima kasih atas comment saudara. hanya dengan ubat sahaja tidak dapat membantu menghilangkan gejala yang saudara alami. saudara harus menjaga pemakanan dengan betul dan modifikasi lifestyle sangat penting utk mengelakkan masalah pedih ulu hati. harap artikel saya di atas dapat membantu saudara utk mengambil kira faktor pemakanan dan cara hidup yang baik bagi melawan penyakit ini.terima kasih

      Delete
  17. minuman ape eh yg elok untuk pedih ulu hati..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. elakkan daripada mengambil minuman yang mengandungi caffeine. minuman seperti teh halia atau teh herba dapat membantu memberi sedikit kelegaan kepada masalah pedih ulu hati

      Delete
    2. Kalau air kristimum,boleh mengurangkan juga kn doc?air cammomile

      Delete
  18. doktor..saya berusia 44 thn..mengalami sintom perut kembung jika silap makan..selalu sendawa, kentut kurang.contohnya kalau makan pagi nasi lemak..maka pd ptg hari nanti akan sendawa dan akan naik sekali dgn cairan yg berbau sambal nya..
    akhir2 ini, saya mengalami terasa panas dan kurang selesa sekitar bawah rangka depandan membawa ke belakang badan.apa kah penyakit saya? harap dr.lizzy segera membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. symptom2 yang puan alami menjurus kepada penyakit GERD yang saya ceritakan dlm artikel pedih ulu hati. penyakit ini sgt biasa berlaku. faktor usia juga menyumbang kepada gejala ni. ini kerana, selepas umur 40 tahun, kebiasaannya penghasilan air liur akan berkurangan. salah satu fungsi air liur adalah mengurangkan refluks di esofagus apabila ditelan. selain itu, kurang mekanisme peristalsis iaitu pengecutan otot di esofagus yang membantu membawa makanan dari esofagus ke usus. oleh sebab itu, makanan akan berada lama di esofagus dan menyebabkan ketidakselesaan. selain itu juga, fungsi2 usus yang lain dan sfinkter esofagus yang kurang efektif disebabkan faktor usia juga menyumbang kepada gejala ini. amalkan minum air kosong dengan banyak dan cuba praktikkan langkah2 yang saya nyatakan dalam artikel utk mengurangkan ketidakselesaan yang puan alami. ubat seperti antasid dan gaviscon juga boleh membantu puan menangani masalah pedih ulu hati.

      Delete
  19. trimakasih dr.lizzy..nanti kalau free buat le artikel tentang mensus atau menopous pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaALLAH, saya akan buat artikel mengenai topik yang puan minta bila ada kelapangan. terima kasih. =)

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Dr. Ibu saya berusia dalam lingkungan 50 an... beliau kerap berasa pedih ulu hati, apabila makan atau minum, makanan tersebut akan keluar semula (muntah). Selera makan ada tetapi apabila makanan sikit saja masuk ke tekak.. dah tak selera semula.. Badan mula jadi lemah dan kadang-kadang otot-otot tulang berasa sakit.. serta kadang-kadang peha/kaki jadi kejang/kebas. Cepat berasa penat, kalau berjalan sedikit. Tidur malam juga sering terganggu (tidak dapat tidur lena). Penurunan berat badan mula mendadak kerana kekurangan zat makanan. Pohon agar doktor boleh bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, saya cadangkan saudari segera bawa ibu berjumpa dengan doktor untuk mengenalpasti punca sebenar gejala yang ibu saudari alami. gejala yang di alami bukanlah seperti masalah pedih ulu hati biasa. muntah setelah makan atau minum mungkin disebabkan sekatan pada saluran pemakanan. punca sekatan pd saluran pemakanan yang sangat dikhuatiri ialah ketumbuhan atau barah. antara gejala2 penyakit barah adalah seperti kurang selera makan, penurunan berat bdn yang mendadak dan badan berasa lemah. selain daripada barah pada saluran pemakanan, stricture atau parut pada saluran pemakanan juga boleh menyebabkan makanan atau minuman yang ditelan, keluar semula kerana terdapat sekatan pada saluran tersebut. selain itu, punca sekatan juga boleh disebabkan oleh keradangan pada saluran esofagus dan ini selalunya disertai dengan demam. kekurangan zat makanan secara berterusan akibat muntah juga tidak baik kerana ia boleh menjejaskan keseimbangan elektrolit dalam badan seperti potassium, sodium dan calcium. ketidakseimbangan elektrolit dalam badan adalah bahaya dan jika dibiarkan boleh membawa risiko kepada jantung dan lain2. jalan yang terbaik adalah berjumpa dengan doktor segera dan menjalani ujian utk mengenal pasti punca penyakit ibu saudari. insyaALLAH setiap penyakit dapat diubati jika dapat dikesan pada peringkat awal.

      Delete
    2. Terima kasih doktor

      Delete
  22. assalamualaikum doktor..saya nak tya masalah suami saya sudah beberapa hari sakit ulu ati dan bila buang air kecil rasa sakit di bahagian zakar.dia ada pergi ke klinik dan di beri ubat tapi masih sakit.Apa makanan dan minuman harian yang baik untuk pesakit seperti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. masalah yang suami puan alami mungkin berpunca daripada dua kondisi yang berbeza. pertama adalah masalah sakit ulu hati yang mungkin disebabkan oleh penyakit GERD. namun harus diingat bahawa tidak semua sakit ulu hati berpunca drpd masalah GERD. ianya juga boleh berpunca daripada masalah jantung. sila ambil serius masalah ini sekiranya suami puan adalah seorang perokok tegar, atau mungkin mempunyai sejarah atau latar belakang keluarga yang menghidapi sakit jantung.

      rasa sakit semasa buang air kecil selalunya berpunca daripada jangkitan kuman di saluran kencing. ini selalunya disertai dgn gejala seperti kerap membuang air kecil dan juga demam. selain itu, punca sakit di bhg zakar semasa membuang air kecil juga boleh disebabkan oleh batu karang di pundi kencing atau di mana2 saluran kencing. gejala lain batu karang adalah seperti muntah, kencing berdarah dan juga mungkin demam sekiranya batu tersebut menyebabkan jangkitan kuman ke saluran kencing. kewujudan batu karang ini juga boleh menyebabkan sakit di bahagian perut terutama di bahagian tepi dan bahagian belakang pinggang. ada juga pesakit yang mengalami sakit di serata bahagian perut atau di mana2 bhg perut yang lain.

      amalkan minum air masak yang banyak kerana ianya dapat membantu mengeluarkan batu dan membersihkan kuman pada saluran kencing. minuman seperti air bali juga bagus kerana ianya membantu membersihkan saluran kencing dan membuang toxin. elakkan minuman seperti coffee dan minuman bergas buat masa ini kerana ianya boleh memberi kesan tidak baik pada pundi kencing. sekiranya gejala ini tidak berkurangan, sy cdgkan puan membawa suami berjumpa dgn doktor sekali lagi utk membuat pemeriksaan lanjut.

      Delete
  23. Doc,stiap mlm nk tdo sy slalu rase xslesa dbhagian perut.pastu sy rase spt byk angin dan sy akan sendawa brkali2,pastu ditekak akan trasa pdas.pe perlu sy lakukan

    ReplyDelete
  24. Salam dr..saya nak tanya..semenjak nie dada sebelah kanan sy sakit, bila cuba menbengkokkan badan dan tekak rasa susah nak menelan..lagipun sy suka makanan pedas..adakah ini berpunca sakit ulu hati?

    ReplyDelete
  25. hi dr... saya nak tanya berkenaan dengan masalah pedih ulu hati yang saya alami sekarang.. hampir 3 tahun saya telah mengalami masalah ini tetapi sakitnya hanya datang sekali sekala..cuma sejak akhir-akhir ini pedih tu semakin teruk ..dada rasa macam nak meletup.. saya tertanya-tanya adakah disebabkan saya mengambil kapsul habbatus sauda menyebabkan penyakit asid ini semakin teruk. ini kerana sejak saya mengambil kapsul tersebut, hampir setiap tgh malam atau dinihari sakit dada atau pedih ulu hati itu akan datang... oleh itu saya nak minta pandangan dr mengenai masalah ini..adakah habbatus sauda boleh di ambil oleh pengidap asid refluks...terima kasih

    ReplyDelete
  26. Salam dr..saya mengandung 7mggu...saya kerap muntah2 dan xboleh terima makanan.hanya minum sahaja. Masalahnya sekarang, air liur saya terlalu banyak keluar sehingga terpaksa bawa plastik kemana2 untuk meludah. Dalam masa yang sama juga..saya mengalami masalah pedih ulu hati yang sangat serius. Saya dah cuba makan gaviscon..dan tak ada bekurang. Ada nasihat lain yang dr boleh berikan.saya risau akan kandungan saya. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg puan alami sama yg saya alami sewaktu mengandung dulu..mula2 gastrik. Pas tu air liur keluar sampai bawa belas air liur sampai bersalin..lepas bersalin sy kerap kena gastrik sampai skrg..apa yg sy nak share pn. Kena jaga makan..pedas.asam..berminyak..dulu sy main makan jer sampai teruk gastrik saya..

      Delete
  27. Doktor .. saya berumur 30 thn .. mempunyai masalah pedih ulu hati dan juga ketidakselesaan di perut .. dah hampir setahun saya mengalaminya .. dah byk ubat di makan tapi macam tu juga .. skrg ni saya kerap kesejukan dan buat hati gelisah .. selalu juga kebas di kaki dan tangan .. berat badan juga dah turun banyak .. dah buat ujian darah, scan dan ultrasound di hospital .. semuanya ok ..adakah saya perlu jalani gastroskopi dan kolonoskopi kerana mengalami sembelit juga .. perut juga kerap berbunyi sebelum makan dan selepas makan .. dapat ubat pantoprazole dari hospital .. harap doktor dapat membantu saya

    ReplyDelete
  28. terima kasih dr,sy pon dah semak kepala dengan pdih ulu hati ni.

    ReplyDelete
  29. tq Dr, penerangan yang jelas & bermanfaat :)

    ReplyDelete
  30. salam doktor..sy kerap pedih perut dan ulu hati kalau sy lewat mkn..keadaan sungguh xselesa..sy bkn sengaja xnk mkn tp xselera nk mkn walau perut lapar..sy baru dioperate apendik dan kemungkinan sy alami gastrik yg teruk..kalau bulan puasa..angin menekan di jantung..

    ReplyDelete
  31. minta copy yer Dr. sebab sy selalu kene sakit ulu hati. Tq.

    ReplyDelete
  32. Salam doc..sy nk tnye soalan..sy slalu kne pedih ulu ati sjak dri skolah menengah smpy skrg..now umo 27 thun..sy bce komen2 kat ats xde pun yg pedih ulu ati effect trus kat bhgian blkg..adakah normal klau pdih ulu ati dkt bhgian tgh dada n bhgian blkg??mntk pnjelasan dri doc..

    ReplyDelete
  33. salam doctor,sya ingin minta pendapat..sblm ni sya di sah kn gastric..tp sudah hampir 20 hari berlalu kesan sampingan sprti tiada selera mkn+pedih ulu hati+nafas tidak stabil masih ada..apa perlu sya lakukan kerana masalah ini menganggu rutin harian...harap doctor dpt membantu.

    ReplyDelete
  34. Salam Dr. Pada masa skrg, saya masih lagi dalam tempoh berpantang selepas melahirkan anak ke 2 dengan cara czer. Dalam tempoh itu, pemakanan saya hanya nasi dan ikan sahaja tanpa sebarang sayuran dan jarang sekali berkuah tetapi ada mengambil buah oren selepas makan. Seminggu ini juga saya mengalami masalah sembelit yang teruk dan ini menjadikan perut saya kembung. Untuk pengetahuan Dr, saya tidak mengambil sebarang ubatan tradisional disebabkan anak saya mengalami masalah juandis. Bermula dari situ, saya mengalami sakit @ pedih dibahagian perut yang teramat sangat tanpa mengira waktu dan keadaan. Ia turut menyebabkan rasa sesuatu seperti angin dibahagian dada saya yang menyebabkan ketidakselesaan kepada saya. Pada pandangan dan pendapat Dr, apakah yang harus saya lakukan bagi mengatasi masalah ini pada tika ini dan masa hadapan agar ianya tidak kembali berulang

    ReplyDelete
  35. Dr.. saya kerap pedih ulu hati walaupun sya sudah makan...hampir setiap hari saya terasa pedih ulu hati sehinggakan saya tidak dapat berjalan...sya terpaksa sapu minyak angin u tuk kluar kan angin...saya nak tahu apa kemungkinan doktor tentang penyakit saya ini?

    ReplyDelete
  36. Salam Dr. Sy ad mslah GERD dan hiatus hernia..sy kurang faham adkah hiatus hernia yg mnyebbkn GERD..apakah rawatan utk maslah ini.blh ke pnyakit ini dirawat tanpa pembedahan..

    ReplyDelete
  37. Salam Dr.Lizzy , sy baru berusia 18 tahun tapi mengalami masalah sesak nafas , dan berasa ketat dan sakit di bahagian bawah tekak apabila mengambil makanan pedas dan berlemak.. boleh doktor bagi tips atau cara - cara untuk melegakan situasi ini?

    ReplyDelete
  38. this is my email..memrlukan khidmat nasihat rhadiorosak@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Hai semua, Topik yang sangat menarik. Penjelasan yang panjang lebar dari Dr. Lizzy.
    saya disini cuma ingin kongsikan pengalaman adik ipar saya yang menderita penyakit ini sekian lama
    hingga perlu mengambil ubat jenis suntikan bila penyakit berkunjung. Tuan / Puan yang ingin
    bebas dari penyakit ini boleh hubungi saya call/sms/whatsapp 016-927 6038.

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum Dr, ayah sy ad mengalami masalah ini...kelmarin saya ad bawa dia ke klinik untk mndapatkan rawatan ttp tiada kurangnya..simptom ayah sy jika ia melakukan pergerakan akan terasa seperti menyucuk di bahagian jantung..adakah ini simptom pedih ulu hati?minta pencerahan Dr..terima kasih

    ReplyDelete
  41. salam dr.lizzy,sy berusia 25 thn.sy mngalami sakit ulu hati ni sjak sy kcil lg,dan apabila sakit itu mnyerang,sy mula trasa sukar utk bnafas,sakit di bhgian leher,bahu dan di blkg badan sy.ktika sy sakit,peluh mula mrembes kluar.sy tak tahu nk buat apa lg dr.smpai satu ktika,sy tkan dada sy dgn bntal sambil mnerap dn akn trlena smpai pg..sakit sgt tuhan je yg tahu.harap dr blh tlg sy.

    ReplyDelete
  42. Salam........sy ada masalah bahagia dada sebelah kiri kerap sakit.bahagian belikat bahu kiri pon selalu sakit,sakit bahu,pening,badan panas.sakit kelapa.kebas tangan kiri.

    ReplyDelete
  43. salam docter . sye nk tnye sye ade mslh gastrik . slalu pedih ulu aty bhgian kiri .kurang slare mkn . kdg bila mkn skit . rse mcm perut penuh sgt . dan mula rse mcm sesak nafas sikit . adkah ini normal pde org skit gstrik sperti saya ? dan ape symtom2 ulser perut yg di sbbkan gastrik ya . tq

    ReplyDelete
  44. Assalam doctor...sejak kebelakangan ni saya sering sakit
    pedih ulu hati. Punca yg saya nampak bila makan makanan yg keras atau yg susah hadam. Terbaru saya tersilap mkn cendawan terus sakit dtg. Nie dh hampir 2 minggu sakit still on off...dh rujuk 2 klinik berbeza dan juga ke hospital. Doc cuma ckap gastrik/angin. Minta doctor bagi pandangan ttg permslahan saya ni. Tq

    ReplyDelete
  45. Doktornya ada ke...lama x reply msg pation..ermm..sibuk sangat la tu...jd cr la doktor berdekatan..sy pn mcm anda..

    ReplyDelete