Tuesday 22 May 2012

tidak datang haid - amenorrhoea

                                      

Hye semua...! kali ini saya ingin membincangkan sedikit sebanyak mengenai slh satu masalah kaum wanita yg sering berlaku iaitu tidak dtg haid utk beberapa bulan atau dlm bahasa perubatannya ialah 'amenorrhoea'...mungkin ramai wanita di luar sana yg mengalami mslh sebegini namun tidak memandang serius dan tidak pergi berjumpa doktor kerana mereka tidak merasakan kesakitan selain hanya berhenti kitaran haid utk beberapa bulan. Bagi wanita di luar sana yg mengalami masalah ini, harap artikel ini sedikit sbyk dpt membantu anda...
CHECK IT OUT....!!! 

Baiklah skrg kita mulakan dgn definasi amenorrhoea itu sendiri dgn lbh mendalam....amenorrhoea bermaksud berhenti kitaran haid selama lebih dr 3-4 bulan... Ianya terbahagi kepada dua jenis iaitu primary amenorrhoea dan secondary amenorrhoea.. terdapat juga physiological amenorrhoea di mana ianya bukanlah berpunca drpd penyakit tetapi berlaku scr fisiologi dan dianggap normal seperti semasa mengandung, menyusukan anak, kanak2 perempuan yg belum baligh, juga wanita yg sudah menopaus atau putus haid dan juga bg mereka yg tlh menjalani pembedahan membuang rahim.

ok skrg kita bincangkan dgn lbh lanjut ttg primary amenorrhoea dulu yer...=)

PRIMARY AMENORRHOEA  membawa maksud:

-tidak mencapai haid setelah umur 14 thn + tiada ciri2 wanita dewasa atau
-tidak mencapai haid setelah umur 16 thn + ada ciri2 wanita dewasa

ciri2 wanita dewasa di sini bermaksud perkembangan seksual fizikal.

Punca- beberapa faktor seperti ketiadaan rahim atau faraj sejak lahir, masalah pada gene seperti Turner's syndrome, ketiadaan lubang faraj untuk haid keluar, ketidakseimbangan hormon, masalah psikiatri atau stress yang melampau, masalah pemakanan atau tidak cukup zat makanan, terlalu kurus atau terlalu gemuk, penurunan berat badan secara mendadak seperti dlm kes anorexia atau bulimia dan juga aktiviti fizikal yg keterlaluan. selain itu, ia mungkin juga berpunca drpd ketumbuhan di bhg otak seperti di pituitari (satu bhg yg terdapat di dalam otak manusia)


SECONDARY AMENORRHOEA lebih sering berlaku dan membawa maksud ketiadaan haid yg berterusan selama lebih kurang 3-4 bulan bg mereka yg pernah dtg haid secara normal. 

Punca- byk faktor yg menyumbang...antaranya ialah stress,tekanan perasaan atau depression, ketidakseimbangan hormon, menopaus pra-matang (menopaus sblm masanya), polycystic ovarian syndrome (PCOS), ketumbuhan pada ovari atau telur, ketumbuhan pada otak manusia, masalah thyroid dan juga pengambilan ubat seperti ubat utk merawat depression. punca utama di kalangan remaja perempuan ialah seperti aneroxia atau bulimia, dan mereka yg melakukan aktiviti fizikal yang berlebihan seperti atlet. 


PCOS-Polycystic ovarian syndrome
Bg mereka yg berjumpa dgn doktor utk masalah ini, pemeriksaan bermula dgn ujian air kencing utk memastikan mereka tidak mengandung. Bagi mereka yang berhenti haid selama lebih 3 bulan, selalunya para doktor akan membuat ujian darah utk tentukan tahap hormon dlm bdn mereka....selain itu scan menggunakan ultrasound juga akan dibuat utk melihat samada telur dan rahim berada dlm keadaan normal atau mungkin terdpt ketumbuhan. jika tiada punca dikenal pasti, pemeriksaan selanjutnya ialah brain scan atau scan di kepala utk melihat sebarang ketumbuhan.. semua ujian ini adalah bergantung kepada keadaan pesakit dan sejarah pesakit itu sendiri. 

Rawatan- bergantung pada punca amenorrhoea. Bagi pesakit primary amenorrhoea, adalah penting utk mengetahui punca sebenar masalah ini.. mereka yg mengalami ketidakseimbangan hormon akan diberi hormon tambahan seperti progesterone....selain itu, pesakit PCOS akan diberi pil hormon mencegah kehamilan yg berpotensi merawat masalah itu. ... penjagaan makanan dan pengambilan diet yg seimbang juga penting utk mengembalikan kitaran haid yg normal.. bagi mereka yg mempunyai berat bdn berlebihan, mereka disarankan utk menurunkan berat dgn bersenam kerana kegemukan juga merupakan slh satu faktor yg memnyebabkan masalah ini. 
pil cegah hamil


sekian penerangan serba sedikit mengenai amenorrhoea, di harap artikel ini dpt membantu mereka di luar sana utk mendapat gambaran ttg masalah yg mungkin sdg mereka alami...pandangan, comment atau sebarang pertanyaan amat dialukan...jumpa lg...!!! =)


332 comments:

  1. slm.. sy mempunyai sedikit masalah. Sy masih belum berkahwin dn sy dapati sy tidak datang haid selama lebih 2bulan.. p bahagian rahim kanan sy terdapat ketulan dn hal ini menyebabkan perut sy kelihatan buncit.. namun, tiada sebarang kesakitan yg sy rasa setakat ini.. apa yg patut sy lakukan?

    ReplyDelete
  2. Sy cdgkan cik buat ultrasound scan utk melihat punca ketulan..sll nya ketulan di bhg kanan berpunca drpd ovari yg membengkak..antara punca ovari membengkak adalah seperti cyst..cyst ini boleh menyebabkan tidak dtg haid..

    ReplyDelete
  3. cyst ni boleh mendtgkn bhye kpd kshtn ke?? adekah perkare ni normal? tkut pulak saye -.-!

    ReplyDelete
  4. dan 1 lg, ad alternatif lain x yg bole sy guna untuk elak masalah ini drpd jd lebih serius?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cyst di ovari sekiranya semakin membesar boleh menyebabkan risiko pintalan..di panggil twisted ovarian cyst..sekiranya pintalan berlaku pd ovari..ia boleh menganggu sistem edaran darah ke ovari dan menyebabkan kerosakan pd ovari..jalan terbaik adalah dgn menjalankan ujian scan pd ovari utk kepastian samada punca sebenar adalah cyst..sekiranya cyst adalah puncanya..maka pembedahan mungkin dilakukan utk membuang cyst tersebut..

      Delete
    2. Alternatif lain adalah elakkan pengambilan makanan yg berunsurkan dairy product buat masa ini..kajian mendapati dairy products seperti cheese..yogurt..ice cream..skim milk menyumbang kpd penyakit ini..namun sy sgt mencadangkan agar saudari melakukan ujian scan utk kepastian..ovarian cyst boleh dirawat sekiranya dikenalpasti pd peringkat awal.

      Delete
    3. Dr sy ada mslah yg sma dgn zazo lee..sy dh d beri mkn ubat hormon oleh dr tp masi jga x period.. sy risauu.. sy blum kahwin dh bt scan..

      Delete
  5. Dr, saya tidak datang haid hampir 4 bulan. saya sudah try check upt tp -ve. bila scan kosong. sy ada buat rawatan di GH tp saya kene tunggu utk rawatan selanjutnya 30/4/2013. sedikit risau sebab ambil masa yg agak lama utk dapatkan rawatan. klu he swasta pulak takut kos yg terlalu mahal. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi Dr, semenjak 2, 3 hari kebelakangan ini .. perut saya rasa tak selesa. kadang rasa macam sakit perut nak buang air besar..tp tak la terlalu sakit..kadang rasa mcm masuk angin...kenapa ye Dr? adakah itu slh 1 penyakit juga?

      Delete
    2. Salam saudari..terima kasih atas soalan yg diajukan..punca secondary amenorrhoea ialah sperti pcos..ia sering berlaku pd wanita yg mempunyai berat badan yg berlebihan..scan pada pesakit pcos menunjukkan beberapa cyst yang kecil di ovari mereka..namun scan pd ovari saudari tidak menunjukkan apa2 penemuan maka pcos mungkin bukan puncanya..selain itu..depression atau stress juga boleh menyebabkan tidak dtg haid..perut rasa tidak selesa juga adalah salah satu symptoms utk depression atau stress..cuba saudari kaji semula samada saudari berada dlm keadaan stress spjg beberapa bulan ini..jika stress adalah puncanya..bykkan bersenam dan beriadah utk mengurangkan stress yg dialami..selain stress..ketidakseimbangan hormon juga blh menyumbang kpd faktor ini..hormon thyroid yg tinggi(hyperthyroidism) di dalam bdn boleh menyebabkan tidak dtg haid..symptoms lain utk hyperthyroidism adalah seperti penurunan berat bdn wpun selera makan normal..kurang daya tahan pd suhu yg sedikit panas..cirit birit..cepat gelisah atau nervous..dan juga pesakit mungkin perasan bhg depan leher membengkak kerana di situla terletak kalenjar thyroid.mungkin doktor di hospital sudah pun bertanyakan ttg symptoms2 ini pd saudari..dan seandainya ada..ujian darah utk mengetahui tahap hormon di dlm bdn saudari akan dilakukan..sepanjang tempoh utk rawatan susulan..amalkan gaya hidup sihat..makan makanan yg seimbang..dan bykkan bersenam kerana senaman membantu proses kitaran haid yg bagus..harap penerangan saya sedikit sbyk dpt membantu dlm meringankan pemasalahan saudari.

      Delete
  6. Salam dr. masalah saya tidak datang haid hampir 3 bulan, haid terakhir saya adalah 19/12/2012, dan selepas itu haid tidak datang. Saya ada membuat ujian UPT beberapa kali namun hasilnya negative. dan pernah scan namun rahim kosong. Sekarang perut saya macam tidak selesa dan selalu rasa penuh. Kadang2 sakit di bahagian kiri kadang2 hilang. Kadang2 rasa macam mengandung kadang2 tidak. Saya pun susah hati la dr. Apa nasihat doktor ? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis situasi sy sama mcm sis..tp sy x dtg bulan hampir 7 bln..risau sy

      Delete
  7. salam dr. sy berumur 24 tahun. masalah yg sy hadapi skrg sy merasa sy pada tahap primary. sy tidak pernah datang haid. dan sy tidak mengalami pertumbuhan seksual seperti pembesaran payudara. sy pernah melakukan pemeriksaan pd usia 16 thn dan terhenti sebab tidak mendapatkan rawatan pakar. sy berasa sangat malu dan merendah diri dikalangan rakan2. apakah rawatan yang harus sy lakukan?. adakah perkara ini boleh dirawat?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      saya cadangkan agar saudari segera mendapatkan rawatan di hospital bagi mengenal pasti punca sebenar primary amenorrhoea yang saudari alami. sekiranya punca sebenar di kenal pasti, insyaALLAH ianya boleh dirawat bagi memastikan saudari dapat menjalani kehidupan normal seperti wanita lain. jangan berasa malu atau rendah diri terutama apabila mendapatkan rawatan di hospital kerana bukan saudari sahaja yang mengalami masalah sebegini.

      Delete
  8. salam dr. saya berumur 19 tahun..saya sudah lama tidak datang haid..saya pernah check dengan dr. sakit puan dan dia scan rahim dan ovari saya brada dalam keadaan sihat..dr. tersebut mengatakan punca saya tak datang haid adalah disebabkan faktor berat badan.. dr. trsebut memberi ubt kepada saya untuk keluarkan haid saya dan beliau mencadangkan supaya saya berdiet..saya mula berdiet kemudian berat badan saya turun dan haid saya kembali lancar..tetapi stelah berat badan saya menaik haid saya terus berhenti hinggalah skarang..apa nasihat dr?terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.
      berat badan memainkan peranan penting dalam keseimbangan hormon dan ia juga menjadi faktor kepada kelancaran haid. nasihat saya agar saudari kekalkan berat badan yang seimbang, dan selalu bersenam. sekiranya saudari dapat mengekalkan berat badan yang seimbang dan selalu bersenam, haid akan kembali lancar dan saudari mungkin tidak perlukan apa2 ubat lagi utk keluarkan haid.

      Delete
  9. salam Dr... sy d sah kn ada cyst bln 2 lps..lps 2 sy try mkn produk BIODEX..mkn xsampai sbln haid sy terhnti..sy rsa loya dh mcm org mngandung tp bla buat ujian UPT negatif.adakah 2 tanda2 cyst 2 mmbesar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      tanda2 cyst membesar ialah merasa sakit secara konsisten pada bahagian perut, dan mungkin saudari akan sering terasa seperti ingin membuang air kerana cyst yang membesar boleh menekan organ2 dalaman yang lain seperti pundi kencing dan salur najis. sekiranya saudari mengalami tanda2 seperti cyst semakin membesar, segera dapatkan rawatan di hospital kerana dikhuatiri cyst tersebut boleh menyebakan pintalan dan memberi kesan kepada ovari sekiranya lambat dirawat.

      Delete
  10. salam dr , saya sudah berkhawin , tetapi saya memang ada masalah tidak datang haid sebelum berkhawin , saya tidak datang haid dari october 2012 sehingga sekarang , sebelum october itu pun memang ada juga tidak datang , jadi apa yang harus saya lakukan , badan saya menag agak gemuk, dan sekarang saya dalam proses untuk diet , adakah saya perlu pergi ke GH untuk checkup,

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      saya cadangkan saudari teruskan usaha saudari untuk mengurangkan berat badan dan kerapkan senaman. sekiranya masih tidak datang haid setelah saudari berjaya mengurangkan berat badan, saya cadangkan saudari berjumpa doktor utk rawatan lanjut. kebanyakan wanita berjaya mengembalikan kitaran haid yang normal setelah mereka mengurangkan berat badan mereka kepada berat bdn yang seimbang. teruskan usaha dan semoga berjaya!

      Delete
  11. Salam dr...Sy belum berkahwin, dri pertma kli priod sy dh punyai mslh.. Coz mnggu untk priod kedua semkn masa setahu... N selanjutnye msih tdk normal... Jika normal hanya 2,3 bln shja.., lps tu kmbali meragam.. N skrg hmpir 3bln lbih priod sy msih blum dtg... Adkan ini tdk bahaya or sbliknye... Sy mmg tkot utk ke klinik untuk check.. N xthu utk berceritakn mcm mne..

    ReplyDelete
  12. Salam dr. Sye belum berkahwin dan berumur 20 tahun. sye mpunyai mslh tidak priod hmpir 5 bln. last proid sye pde bln 12/2012. sye sngt risau akan keadaan nie.. boleh x dr. terangkan ape sbnarnye mslh sye. sblum ini dari mula sya proid, period sya memg tidak normal. 2bln sekali baru sya priod sehingga umur sye 19tahun. memang tidak dinafikan kebelakangan ini sya dalam keadaan stress. dr tlg la terangkan.

    ReplyDelete
  13. Salam dr. Sye mmpunyai seorang anak permpuan yg brumur 13 thun. Anak permpuan saya tlh ddatangi haid
    prtamanya pd 3 bln yg lpas. Tetapi dia dtg mngadu kpd saya bahawa dia hanya ddtangi haid slma 2 hari dan
    darahnya sedikit. Dia juga ddtangi haid pd kali prtamanya shj. Dia juga mngadu bahawa kwasn ari-arinya sakit.
    Saya prnah mmbawanya ke klinik ttapi doktor hnye mmberi pain killer. Ibu saya prnah mnyarankn saya untuk
    mmbwa anak saya ke pusat rawatan tradisional ttapi saya risau kesakitanya kn mnjadi lbih truk.
    Jadi apakah pndangan doktor tntang msalah ini ?

    ReplyDelete
  14. Salam dr...saya ingin bertanya...sejak kebelakang ini period saya x menentu...kali terakhir saya period pada 25/03/2013....sehingga ke hari ni period saya masa tidak dtg juga...sudah 2 kali saya membuat pemeriksaan di klinik..tp dr mengesahkan saya tidak mengandung...saya pun hairan juga...stress juga menjadi faktor yg utama ketika saya berada di tempat kerja...saya risau juga klu ada csyt...minta pandangan dan nasihat dr..

    ReplyDelete
  15. Salam Dr..saya pelajar uni berumur 21 tahun..saya sudah tidak datang haid selama 3 bulan. Kitaran bulan saya juga selalunya sekali dalam 2 bulan dari umur 16tahun. Last period, darah berwarna coklet dan berlarutan dalam masa 1-2minggu. Saya tidak merasa tekanan malah keadaan hidup sebagai pelajar sangat teratur. Adakah ini berbahaya untuk kesihatan masa panjang saya? Apa pandangan Dr dengan masalah yang saya hadapi sekarang ini?? Dan saya sangat pasti saya tidak mengandung.

    ReplyDelete
  16. Salam dr.. sy da bkawen slame stahun tp masih xmngndung lg. Sy ade masalah x dtng bulan. Kl period pon hanye sikit je slame 1hari atau 2 hari shj.. skrang ni da 2 bulan lebih period x kuar2.. sy cek upt -negtve.. kadng2 sy rasa sakit d baagian ari2 n rasa perut bunct mcm mengandung.. tp bile scan xde pape n doktr ckp telur sihat.. masalh nye skarang sy xtahu knape xdatang b sy bulan.. sy risau kot ade pcos or cycst.. apa pndpat doc? Tq..

    ReplyDelete
  17. salam..saya baru 12 tahun..saya dan kawan saya sudah 3bulan tidak datang haid..adakah ianya normal?

    ReplyDelete
  18. Salam saya sudah berumur 15 tahun dan saya masih belum datang haid , sy juga mengalami pertumbuhan seperti gadis remaja yang lain apakah yang perlu saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..lewat dtg haid juga boleh dikaitkan dengan faktor keturunan seperti ibu atau nenek juga dtg haid di usia yg agak lewat..beri sedikit masa..sekiranya masih tidak dtg haid selepas umur saudari 16 tahun..lakukan pemeriksaan lanjut di hospital

      Delete
  19. Dr.sy berumur 30 tahun skrg ni dn sudah berkahwin.sy sudh 2tahun tak di datang haid haid terakhir oct 2011.badan sy gemuk.apa pendapat dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam keadaan ini..sy nasihatkan agar saudari berusaha utk mengurangkan berat..tidak dtg haid selama 2 tahun merupakan satu tempoh yang panjang..dinding rahim akan menebal kerana tisu2 di rahim tidak dpt dikeluarkan seperti kebiasaannya berlaku semasa kitaran haid..dinding rahim yg menebal ini boleh membawa kesan buruk jika dibiarkan kerana ia boleh menjadi faktor utama kepada kanser rahim.

      Delete
    2. salam..sama seperti saya juga dr..selepas sy bersalinkan anak sulung sy xdtg haid n sy mengandung 2nd bby ketika anak sulung sy berumur 6 bln selepas bersalin 2nd sy langsung tidak datang haid..yg 2nd ni sy ada mengamalkan pil perancang cerezette n still bf 2nd bby tp campur dgn susu tepung...sy sudah mbuat pemeriksaan baru2 ni n xda apa2 mslh pd rahim n still tgu result utk air kencing n darah...ape yer masalah sy sb skg sy kerap n mudah mengalami sakit kepala serta berat badan bertambah mungkin faktor dr pil perancang...

      Delete
  20. salam sejahtera dr.lizzy... sy dah 3 tahun lebih x datang period... umur 23 tahun... selama saya x datang haid,berat badan saya terus meningkat..... saya akan datang haid bila makan ubat pecah darah yg diberi oleh doktor... jika tidak mengambil ubat tersebut saya tdk dtg haid. doktor pernah scan rahim saya dan doktor tu cakap rahim tiada masalah... apa patut saya buat??? tlg balas ya doktor... :)saya takut tak dapat mengandung bila saya sudah berkhawin...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera..apabila berat bdn seseorang wanita meningkat..paras estrogen dlm bdn juga meningkat kerana tisu2 lemak turut menghasilkan hormon estrogen..ianya menjadi salah satu faktor kepada ketidakseimbangan haid..hormon estrogen yg tinggi dlm bdn juga boleh mengundang kepada masalah kanser seperti kanser payudara dan sbgnya..kurangkan pengambilan makanan yg berlemak dan amalkan makanan yg seimbang utk mendapatkan berat bdn yg unggul..insyaALlah jika berjaya dilakukan..haid juga akan kembali normal dan peluang utk mengandung lebih tinggi..

      Delete
  21. as'salam dr.lizzy..sy umur 19 tahun..last period sy febuari 2012.. sy risau period sy x datang..sy prnah g buat ujian darah tp doktor cakap hasil ujian darah sy x ada masalah..sepanjang sy x datang period berat badan sy naik mendadak dari 50kg- 83kg sekarang..perut sy selalu rasa berangin n kembung...doktor rasa apa punca masalah sy?

    ReplyDelete
  22. saya baru berumur 19 tahun.. selama ni kitaran haid sy teratur, tapi tahun ini.. haid terakhir sy pd bulan 3.. bermaksud hampir 5 bulan sy tdk datang haid. sy telah pergi hospital dan dokter telah memberi sy ubat yang di panggil regulon. sy telah makan untuk satu bulan. tapi haid sy masih belum datang,.. mengapakah?? sy risau ianya akan membawa kesan pada masa akan datang. apa yang harus sy lakukan?

    ReplyDelete
  23. Salam doktor. Saya juga mengalami masalah yg sama. Sy tidak pasti bila period sy mula tidak teratur tapi saya semakin risau kerana haid yg tak teratur ni. Adakah kemungkinan kami yg mengalami mslh tidak dtg haid lebih dr tiga bulan ini tidak boleh mengandung di masa akn dtg. Adakah masalah period tak teratur ini boleh di ubati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun mngalami masalah yg sama..harap doktor boleh tolg jelaskan..adakah ia akan memberi kesan kepada kesuburan kami?

      Delete
    2. saya turut mengalami masalah sama start awal tahun lepah, 2012.. sebelom tu, peroid saya oke je.. dtg on time and duration lak 6-9 hari je period.. sebelom period ni x stabil, saya ada makan supplement kesihatan dari cosway pd hujung tahun 2011.. adakah ni penyebab masalah saya yea doktr?

      Delete
    3. Tidak dtg haid bermaksud tidak ada pengeluaran ovum atau telur dari ovari..utk seseorang itu mengandung, ovum atau telur perlu keluar utk persenyawaan berlaku..bagi mereka yg mempunyai masalah berat bdn..jalan terbaik adalah dgn mengurangkan berat bdn agar kitaran haid lancar dan peluang utk mengandung lebih tinggi..ubat seperti regulon dpt membantu dlm masalah kitaran haid yg tidak normal ttp perlu lah juga dibantu dgn senaman dan diet yg seimbang..pokok pangkalnya adalah mengekalkan berat bdn yg ideal..

      Delete
  24. salam saya ada masalah preiod saya x datang 4 bln lebih..sblum ni pon period mmg x teratur cuma x pernah plak sampai x dtg langsung ..jika period lak hanya sedikit. bolah doc tolng sy.umur saya 23thun.

    ReplyDelete
  25. salam saya ada masalah preiod saya x datang 4 bln lebih..sblum ni pon period mmg x teratur cuma x pernah plak sampai x dtg langsung ..jika period lak hanya sedikit. bolah doc tolng sy.umur saya 23thun.

    ReplyDelete
  26. Hanya ingin berkongsi pengalaman...
    sy seorang pesakit amenorrhea primary.. sy sudah buat check up dgn doktor pakar.. sy mmg tidak pernah didatangi haid, doktor mengatakan yg sy tidak ada ovari dan peluang utk sy hamil agak mustahil dan kemungkinan tidak boleh hamil. Kalo nk ckp psl perasaan kecewa, sedih, hampa mustahil la tk ada, sbg seorg wanita, kita mmg nak mempunyai zuriat kandung bila sudh berumahtangga, betul tk. Begitu juga sy.Sekrg sudah 2 tahun sy ulang alik ke hospital utk buat pemeriksaan kesihatan badan. doktor ckp sy special kes jd kena selalu pegi check up bila doktor suruh. sy baru 4bln berkahwin dan sebelum sy kahwin sy cerita masalah kesihatan sy pd bakal suami. alhamdulillah dia menerima sy dgn seadanya, katanya tiada yg mustahil dengan KUASA dan KEAJAIBAN dari ALLAH S.W.T.. sekarang sy dan suami sedang iktiar dan berusaha dengan rawatan moden dan tradisional utk kami memperoleh zuriat kandung. insyallah, ALLAH akan mempermudahkan segalan urusan kami dan memperkenankan doa kami. sesiapa yg mengalami seperti sy, jgn la mudah putus asa... harap korang tabah menghadapinya. Sentiasa la beriktiar, berusaha dan berdoa kpd ALLAH S.W.T.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana saudari sudi berkongsi pengalaman..sy kagum dgn kesabaran, semangat dan ikhtiar saudari utk mendapatkan zuriat walaupun saudari sedar akan masalah yg dihadapi..semoga para2 wanita yg lain dpt menjadikan saudari sebagai contoh utk mereka berusaha dan tidak berputus asa dlm menangani masalah haid dan kesuburan mereka..sy doakan semoga segala usaha saudari diberkati Allah..InsyaAllah. .teruskan usaha dan doa..

      Delete
    2. bley sye thu dimana utk mendptkn rawatan . . specific hospital?

      Delete
  27. Assalammualaikum Dr. saya ingin bertanyakan pendapat dari Dr. Saya seorang pelajar berumur 20 tahun dan belum lagi berkahwin. Saya tidak didatangi haid sejak 3-4 bulan ni dan ini baru kali pertama. Saya sering buang angin dan sakit perut untuk membuang air besar seperti cirit birit. Saya juga pernah rasa sakit dileher seperti ada benjolan dan sakit tekak, saya tidak lah pedulikan kerana saya rasa itu mungkin hanya perkara biasa. Tetapi setiap hari dan setiap saat saya memikirkan, ia membuatkan saya terlalu risau dan banyak persoalan yang bermain difikiran. Saya belum lagi pergi berjumpa dengan doktor untuk membuat rawatan kerana saya rasa takut dan sangat malu untuk memberitahu sesiapa mahupun ibubapa saya. Boleh Dr. terangkan apakah puncanya? Adakah ini disebabkan berat badan? tetapi saya tidak lah terlalu gemuk cuma berisi sedikit sahaja. Atau mungkin disebabkan stress/pemakanan? Dan apakah jalan penyelesaian untuk saya didatangi haid semula. Bantu saya Dr. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, masalah tidak dtg haid boleh juga disebabkan oleh penyakit thyroid atau lebih spesifik hyperthyroidism..hyperthyroidism adalah keadaan di mana paras hormon thyroid di dalam darah melebihi paras normal..antara symptom2 hyperthyroidism ialah kalenjar thyroid membesar, kalenjar ini terletak di bhg tengah leher hadapan, symptom lain ialah cirit birit, berat badan menurun walaupun selera makan normal, tidak boleh toleransi pada persekitaran panas (heat intolerance), perasaan berdebar2, dan susah tidur. saya tidak pasti samada benjolan di leher yang saudari alami adalah berpunca dari kalenjar thyroid yang membesar atau tidak. nasihat saya agar saudari berjumpa dengan doktor. ujian darah akan dilakukan utk melihat paras hormon thyroid. sekiranya paras hormon tinggi, doktor akan memberikan ubat utk merawat penyakit ini. hyperthyroidism boleh menjadi bahaya sekiranya tidak dirawat, dptkan rawatan segera utk mengenal pasti masalah kesihatan saudari. jangan rasa takut atau malu kerana tidak datang haid,ianya sering dialami oleh ramai wanita. apa yang penting adalah mengenal pasti punca agar boleh dirawat.

      Delete
    2. Terima kasih atas penjelasan Dr. ini. Saya rasa symptom2 yang Dr. jelaskan sudah pun ada. Saya akan segera mendapatkan rawatan. Satu lagi yang ingin saya tahu, adakah nenas dapat membantu mempercepatkan kitaran haid? Dan nenas sebenarnya baik ke tidak untuk wanita makan?

      Delete
  28. good evening doct . sy sering sakit pada alat sulit, pinggang, sakit belakang tetapi tidak datang haid . adakah ini perkara biasa ? sy mengadu pada ibu sy dan dia cakap itu perkara biasa . apa yg patut sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakit pd alat sulit, pinggang dan bhg belakang jika disertai dengan cecair busuk yg keluar dr alat sulit boleh disebabkan oleh jangkitan kuman pd saluran peranakan..amalkan kebersihan di kawasan sulit dan elakkan drpd menggunakan sabun pembersih alat sulit yg dijual di pasaran kerana Ia boleh mengganggu ph di kawasan alat sulit seterusnya menyebabkan pembiakan bakteria..cara terbaik adalh dgn membersihkan alat sulit dgn menggunakan air biasa..sekiranya sakit di bhg alat sulit, pinggang dan belakang saudari berlarutan atau menjadi lebih teruk yg disertai dgn cairan busuk..dptkan rawatan doktor dgn segera..

      Delete
  29. salam..saya zila, saya sudah dekat 5 bulan xdtg period...baru2 nie sya dtg period tapi cuma sehari??mengapa boleh jd mcm tu??

    ReplyDelete
  30. Saya naa brtnya . Cousin sy daa ta dtg period slama 4 bulan . Masa 2 bulan pertama dy ta dtg haid . Doktor ckp sbb stress . Then , msuk bulan keempat dy bt pregnancy check n test tu positif . Adakah betul ? Sy keliru . Sy harap doktor dpt beri kepastian .

    ReplyDelete
  31. As salm DR.Sy sudah hampir 7 bulan tidak period tidak ada tanda yg dr sebutkan cuma saya agak berisi ...sy sudah 2tahun berkahwin belum ada cahaya mata.masihkah ada peluang untuk sy mendpatkn zuriat sy sendri dr..sbelum ini sy agak aktif bersukan.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum dr.lizzy...sy confuse jenis rawatan yg perlu dilakukan..sy baru genap setahun berkahwin dan wife (27tahun) haid tidak teratur, dalam stahun perkahwinan ni baru 2 kali wife sy datang haid..bila chek pregnancy -ve, dan utk pengetahuan wife sy sgt kerap buang air kecil (tidak lawas) & perut smakin membuncit..tapi tak pregnant...boleh tak dr. cadangkan jenis ujian yang perlu dilakukan..sama ada periksa hormon dahulu,scan atau sbgainya..sy confuse..sy nk dia gmbira balik, sebab perkara ni buat dia murung dan kurang bercakap..bantu sy dr.

    ReplyDelete
  33. Doc,..saudara saya umur 18 to still x dtg haid.Adakh INI bhaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya sekadar nk bagitahu. Ini dari pengalaman sy. Lebih elok awk suruh saudara awk pegi check up dgn pakar gynekologi. Sy pn mcm saudara awk, tk penah dtg haid walaupn sedikit. Sehingga umo sy 21thn, sy msh tk dtg haid. Sy jd risau dn takut, sy buat keputusn pegi pakar gyne. Akhirnya sy dpt keputusn knp sy tk di datangi haid (baca di comment bertarikh 11.11.2013 masa 14:55). Sy fhm krn sy dh alami spt saudara anda.Rujuklah pada pakar.

      Delete
    2. Sis,, ada rawatan x utk disease nie?

      Delete
    3. Sis,, ada rawatan x utk disease nie?

      Delete
  34. salam dr..isteri saya tak datang haid sejak dari bulan 8-9 lalu.bila dia guna alat penguji kehamilan,ianya positif mengandung.masalahnya saya n isteri tak tinggal serumah n dia tak membuat hubungan sulit dengan lelaki lain.amacam leh mengandung?isteri saya pernah menjalani pembedahan rahim sebelah kanan.hanya rahim sebelah kiri saja yang tinggal.alhamdulillah,kami dikurniakan seorang anak lelaki yang cukup sifat n sihat.apa masalah sebenar sakit isteri saya ni dr?terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm....banyak faktor yg boleh menyebabkan alat penguji kehamilan memberi keputusan positif yg tidak tepat..antaranya ialah alat penguji sudah tamat tempoh, atau melihat keputusan selepas jangka masa waktu yg panjang, bererti terlepas waktu reaksi yang sebenar. terdapat juga ubat2 yg boleh menyebabkan ujian kehamilan menjadi positif seperti ubat2 yang mengandungi hormon hcg(hormon yg sama ketika hamil). selain itu, sesetengah jenis cyst di bhg ovari boleh menghasilkan hormon kehamilan dan menyebabkan ujian menjadi positif tetapi jrg berlaku. sy cdgkan berjumpa dgn doktor sakit puan, ujian kehamilan akan dilakukan sekali lagi dan sekiranya masih positif, ultrasound scan dpt membantu utk melihat samada ovari dan rahim berada dlm keadaan normal atau tidak

      Delete
  35. Assalamualaikum..doktor,saya nk bertanyakan apakah sebabnya period saya tidak datang..saya mempunyai seorang bayi yg berusia 7bln..saya menyusukannya sepenuh susu badan..selapas baby berusia 3bln lg saya sudah datang period..nk masuk bln ke 4 period saya lmbt saya ambil product susuk dara mempercepatkan period dan selepas itu period saya datang seperti biasa..dan masalah yg sama berulang bln ke 5 dan ke 6..sekarang masuk bln ke 7..period saya x datang lagi..walaupun saya mengambil ubt yg sama..apakah masalahnya doc..saya jd risau..apa perlu saya bt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, period saudari tidak dtg adalah kerana saudari menyusukan bayi sepenuhnya dgn susu badan, dlm tempoh menyusukan bayi, hormon yang diperlukan utk kitaran haid berlaku tidak dirembeskan dan menyebabkan kitaran haid terhenti. Perkara ini adalah normal. Menyusukan bayi secara eksklusif atau sepenuhnya juga merupakan cara yg bagus utk mencegah kehamilan kerana adalah digalakkan utk tidak hamil dlm tempoh setahun selepas bersalin bagi memberi ruang utk rahim berehat.

      Delete
  36. Salam doc..sy berumur 26thu.saya jga sprti yg lain masalah tidak datang haid,da 4thun tak dtg haid,sy akn dtg haid bila mkn ubt pecah dara ,sy sentiasa bersenam utk kurgkan brt badan tetapi haid tk dtg jga..sy tkt kanser rahim berlaku kpd sy.sy x pernh berjumpa dgn doc utk rawtan..Doc ada kesan tak klau tiap bln sy mkn ubt pch dara?saya takut klau tak mkn ubt n dtg bulan sy akn mendpt penyakit kanser rahim..tlgg doc bgi pendapat...tq

    ReplyDelete
  37. salam doc...saya berumur 41 tahun. Selepas operation membuang fibroid dan cyst 4 tahun yang lepas, period saya menjadi x menentu dan bertambah teruk bila dah 7 bulan saya x datang period. Saya sudah berjumpa dengan 2 doktor pakar puan dan telah membuat ujian darah untuk mengetahui tahap hormon/pra menopouse/etc. Keputusannya hormon dan lain ok. Scan juga dibuat dan disahkan saya ade cyst sebesar 2 cm dan ovari saya tebal . Pakar puan yang pertama saya temui telah memberi ubat keluarkan haid tapi x berhasil. Sekali lagi saya diberi ubat keluarkan haid-dupshaston (doktor pakar puan yg kedua saya temui). Selepas seminggu makan ubat tersebut, cairan berwarna coklat keluar..on and off selama seminggu..adakah itu darah haid...saya x pasti sebab x pernah mengalaminya sebelum ini..sekiranya selepas ini saya tak datang lagi period apa perlu saya buat...minta doktor jelaskan..terima kasih

    ReplyDelete
  38. salam doc... sy umur 25.. mslah sy skrang kitaran haid sy x teratur... tp dah 2 bulan sy x period, last period sy 18/10.... baru2 ni ada kluar cecair mcm kputihan, tp brwarna agak kecoklatan... sy agak berisi, bmi pn mnghampiri overweight.... 2 3 bulan ni sy agak stress, adakah hormon sy x stabil... masih buntu dgn masalah sy.. mnta doc bg pndpat... tq..

    ReplyDelete
  39. salm dr....sy umur 26 thun..blm kawin... seblum nie sy dtng haid ok....tpi sekarang x dtng dlm 3 thun lebih kurng dlm msa 3 thu tu ada dtng sekli akhir puasa...pastu x dtng.....pstu sy try pg berrurut perut sy 2 kli pastu dtng haid.....sy nk mintak pndpt....adakh....sy berterusan mnggunakn cara berurut ke.....

    ReplyDelete
  40. salam dr... ini dah kali kedua saya menghadapi masalah xdtg haid..saya yakin kejadian ini sama seperti pertama kali saya berhenti mengambil pil perancang...saya teringin nak mengandung lagi setelah hampir 10 tahun melahirkan anak kedua...apa yang paling menyakitkan hati bila mendengar betapa senangnya sahabat handai saya mengandung gara2 terlupa makan pil perancang sehari...sebelum ini saya pernah mintak nasihat dr. doktor klinik kerajaan ( saya ada darah tinggi)..konon nak mintak asid folic sbb nak merancang hamil...tapi 3 dr 5 org doktor menyarankan agar saya tidak mengandung lagi atas sbb kesihatan, selebihnya menyarankan agar saya mengurangkan berat badan sebelum merancang kehamilan...oleh kerana usia dah nak masuk 39 thn ni..mbuatkan saya semakin teringin utk hamil..setiap kali saya berhenti mengambil pil perancang saya tidak datangi haid selepas beberapa bulan ( masa tu hati berbunga2 )..kali pertama saya telah mendapat rawatan di klinik swasta dan diberi " pil turun darah " lepas beberapa hari baru haid..yang paling teruk bila haid..saya mengalami haid yang sgt lebat, berketul2, dan sgt panjang serta tak tentu..adakalanya selang beberapa hari...saya alami beberapa bulan, hubungan suami istri pun agak terganggu..oleh kerana x tahan didatangi haid yg panjang dan lebat lebih kurang 6 bulan, saya mengambil semula pil perancang (Marvelon) untuk menghentikan haid,,berjaya..malangnya saya ingin hamil..sekarang saya dah x didatangi haid selama hampir 3 bulan..dah check ..negative..saya takut akan mengalami keadaan sama seperti sebelum ni...sekarang saya mengamalami simptom mcm mengandung, berat badan pun naik mendadak walaupun saya dalam proses dait..lebih menakutkan saya bila perut kembung, berangin ..perut mengembung seperti mengandung 5 bulan..saya takut dr...boleh tak dr. sarankan apa2 rawatan untuk masalah saya ini...perlukah saya mengambil pil peracang lagi untuk setiasa berada dalam haid yg teratur

    ReplyDelete
  41. Salam... Dr... Saya student dan tidak berkahwin lagi....
    sye ade mslh tidak datang haid , sudah setahun,, nak kate ade mslh dkt kemaluan x de...
    tpy tidk thu knpe x kluar, tpy ade jmpe dr, untk tau punca., die hanya srh mkn ubt.. tpy bler sye mkn ubt mmg kluar, abis je ubt tuh,, haid behnti sme mcm ubt uh abis...
    ape yg sye perlu buat untuk mlncrkan period nih?

    ReplyDelete
  42. Salam..dc,adakah org yg tiada rahim masih didatangi haid?

    ReplyDelete
  43. Salam..doktor saya da 6 tahun tidak datang haid..kadang2 bila datang haid jew dalam 1-2 hari sahaj..saya belum lagi berjumpa doktor tentang perkara ini...saya takut la doktor jika saya kawen nanti tidak bole mengandung...
    doktor bantu la saya ea...

    ReplyDelete
  44. salm doktor saya dah 1 tahun tak datang haid .. start blan 1/2013 sampai lah blan 5/2013 bru saya datang haid ,, selepas tu , smapai lah sekarang tidak datang2 ... knpe ye ?? saya risau sekarang ne ??

    ReplyDelete
  45. Salam dr sy dh hmpir 5 buln x periOd..sy brumr 24 thn..sblm ni sy kurus,apbila umr sy 21 brt bdn sy naik..maka kitaran hiad sy sering tidak tratur..bhgian ari-ari sy sering sakit serta sy kerap mmbunh air kencing..dr apkah maslh sy yg telh sy hadapi?apakh cara yg perlu sy lakukn?kerana sy takut akan mslh ni,dsababkn sy mahu mendrikn rumh tngga..mak sy tkOt akn mngalami mslh ksukrn mengdung..

    ReplyDelete
  46. Salam. Sy sekarang ni dah berusia 18 tahun. Sy dtg haid pd drjh 6. Haid sy dtg 6 bulan sekali + jumlah hari yg sedikit.. Atas faktor kesihatan, my parents ajak pegy jumpa doktor mase sy form 2. Doktor telah scan rahim sy n telah ambik drh sy. Doktor juga bagi sy mkn ubat. Ubat kaler kuning oren cmtu. Sy mkn ubt tu, dua bulan sy dtg haid. Lepas ubat habis, haid sy da xdtg. Doktor suruh sy teruskan mkn ubat yg diberikan. Lama sikit lepas tu, sy brhenti makan sbb kwn2 kter boleh memudartkn.. Sejak aie tu haid sy da xdtg.. Setiap bulan sy akn rse cm sengal2 d pinggang + emosi x teeatur. Rse nk mrh je. Sy berasa risau sngt! Sy juga seorg yg berat.. Adkh tndakan sy meninggalkan ubat tu btol????

    ReplyDelete
  47. Haid sy xdtg hmpir 4 tahun sblom ni haid sy dtg 6 bulan skali. Sy juga seorg yg gempal. Sy takot bile kahwin nanti xley ngandung. Sy da jumpe doktor. Doktor ckp sume okey. Tp sy tetap rse x oke. Hmm. Persoalanny, darah kotor tu mengalir k mana ? N apekah yg patut sy lakukan untuk haid dtg?

    ReplyDelete
  48. Dr. Saya nk bertanya bagi anak saya yg berumur 16 tahun.. Sewaktu umur anak 12tahun dia sudah didatangi haid setiap bulan selama 3bulan normal.. Selepas dari itu haid tidak kunjung tiba.. Bila ke klinik dr akan beri ubat dan haid akan keluar tetapi apabila tidak makan ubat.. Haid tiada.. Baru baru ini saya ada ke klinik dan membuat ujian darah dan menunjukkan hormon lelaki anak saya terlebih sedikit.. Dan dr sarankan anak saya mencuba makan evening primerose oil (epo).. Adakah anak saya boleh mengubah kmbali hormon lelaki yg terlebih tadi... Atau adakah risiko untuk anak saya dikemudian hari sukar mndapat zuriat.. Dn dari pndangan dr juga adakah anak saya boleh kmbali normal untuk didatangi haid... Untuk pengetahuan dr. Anak saya juga mengalami masalah berat badan yg dikira obesiti iaitu berat badan 89kg.. Sekian terima kasig

    ReplyDelete
  49. Dr sy nak tanya saya ada msalah xdatang haid , saya mengalami masalah xdatang haid ni slepas melahirkan anak melalui pmbedahan, slepas melahirkan saya xdatang haid, apabila sy pg gh dan tanya psl msalah sy ni dr kata itu adalah normal sbab sy susukan anak.. dlm masa 2 tahun susukan anak sy hanya dtang blan 2kali.. skarang anak saya dah 5tahun saya msh xdatang bulan,, apakah ini adalah normal.. sy ssh nak hamil walahal sy nak sngat anak lagi,, boleh dr bg pendapat skit

    ReplyDelete
  50. As salam doc...
    Saya mengalami masalah tidak datg haid selama 7 bulan dah....saya melahirkan anak melalui pembedahan..saya menyusu anak sampai sekarg anak dah 1thun 1bulan...mula lepas bersalin, umur anak 6 bulan..penah datg haid sekali..sekarang anak dh 1thn1bulan maknanya dh 7 bulan saya x datg..saya jd rimas..sebab perut jd membesar..macam mengndung.kadg rasa macm ada ketulan di 2 belah pinggang saya ni..kadg rasa macm penuh perut ni..saya x penah buat ujian upt..tp sya pasti saya tak mengndung...saya mmg mempunyai masalah datg haid dari sebelum kawin lg..tp paling lama pun 4 bulan..saya mintak tolg Dr..bg pendapt ttp masalah saya ni..

    ReplyDelete
  51. hii.. saya nak tanya. kalau period datang selang sebulan tu normal ke? contohny bulan januari period bulan februari pula x then bulan mac period balik dan seterusnya mcm tu je selang sebulan..

    ReplyDelete
  52. Dr,sya tk dtang haid sudah 3 blan dan perut sya smkin membuncit tpi sya asa da ketulan sbesar buah epal di bhagian kiri...bla sya chek pregnent test ianya positif...apkah alat penguji kehamilan itu benar,sbb dh p chek tp doc ckap prut sya angin dan ok jer...apakah sya perlu lakukan scan ultrasound??

    ReplyDelete
  53. salam doktor...
    saya dah setahun lima bulan berkahwin tapi belum dikurniakan zuriat.sebelum kahwin,khaid teratur sehinggalah saya keguguran buat kali kedua..kali pertama keguguran kerana tak sedar pregnant dan terlalu lasak mengangkat benda2 berat..kali kedua,juga 2 bulan lambat haid tapi upt berkali-kali negatif dan scan xnampak apa.doktor yang sahkan saya keguguran kali kedua setelah buat TVS.tidak lakukan D&C sebab complete abortion kata doktor.selepas 3 bulan keguguran,saya mengalami masalah yang sama iaitu belum haid setelah 2 bulan dan upt negatif.LMP saya pada 26/1/2014-31/1/2014...pada 21-24/2/2014 setiap hari terdapat hanya setitik brown spot di panties untuk setiap hari..sebelum keluar brown spot tu,saya ada rasa sakit ngilu di bahagian bawah perut kanan dan celah paha kanan sebelah kemaluan.berat badan saya naik mendadak dari 58kg kepada 80kg sekarang.Tapi saya tidak ernafsu makan sangat.perut membuncit dan keras.breast kadang2 berdenyut.ada ketika saya tiba2 rasa sesak nafas dan kerap pening kepala.ada 3-4 kali saya berasa loya secara tiba-tiba tetapi tidak muntah.Saya ada ke beberapa hospital kerajaan,tapi mereka memberikan saya tarikh yang agak lama untuk appoinment .Mereka sekadar buat upt dan suruh datang selepas 2 bulan.Adakah saya menghidap apa2 penyakit?Maaf banyak bertanya.Terima kASIH

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum dr. Umur saye baru 18. Saye dah 6 bulan Tak datang haid Saya risau sgt tapi perut saya buncit.. Saya belum jumpe doctor lagi.ape sebab nye ye? Saya Akan kawen Tak lame lagi so saye risau sebab takut Tak Dapat zuriat aje. Hm

    ReplyDelete
  55. salam..doktor..saya umur 21 thn..sya sudah 9 bulan tidak datang haid..mggu lps saya bru ambil darah setelah disuruh oleh doktor utk lihat pasal keadaan hormon saya..masalh skrg..bla saya tgk pada komen diatas org yg mengalami masalah ni berkaitan berat badan yang terlalu tinggi..kalau macam saya yang kurus..dari mana pula masalah ini datang?

    ReplyDelete
  56. Salam dr.. Saya amira sudah berkahwin.. Saya melahirkan anak saya pada 7/1/2012..haid saya jadi tidak teratur sejak awal tahun 2014...haid dtg dua bln skali dan akan keluar dengan banyak.. Berat badan saya pun naik mendadak.. Bila check upt -ve.. Selepas dua tahun bersalin adakah normal haid jadi tidak teratur?

    ReplyDelete
  57. Salam dr, saya masih belum berkahwin. saya sudah 2 bulan tidak datang haid, last saya dtg haid bulan 2 aritoh tetapi haid sy berwarna coklat tidak seperti biasa.. sebelum ni pon haid sy xnormal kadang sebulan sy xdtg.. Saya tidak la gemuk, berat badan sy normal saja.. apakan pandangan dr ttg hal ni?

    ReplyDelete
  58. Salam Dr.. sy dah kawin... sbelum nie sy pernah gugur.. dalam 2x.. tapi selepas gugur kali ke 2 tu.. period sy jdi xnormal... darah keluar setiap hari... hal ini berlarutan selama setahun lebih... tpi sy buat cheak up.. doktor cakap xde apa2 masalah... doktor cuma bagi pil henti darah je... pastu selepas 6 bulan kemudian sy jumpa doktor kembali... tpi tekanan darah sy rendah plak akibat darah yg keluar terlebih... tpi doktor cakap xde apa2 masalah pun... doktor hanya bagi ubat tambah darah pulak... pastu selepas sebulan... darah sy berhenti smpai sekarang... dah 3 bulan lebih dah dr... tolong la sy doktor... sy tertekan sgt2... terima kasih doktor...

    ReplyDelete
  59. Salam, saya berumur 39 tahun telah mempunyai 2 orang anak. Anak saya yang pertama berumur 17 tahun manakala anak ke dua kini berumur 12 tahun. Selama ini saya tiada masalah datang haid setiap bulan cuma sesekali haid saya datang lambat sehingga hampir 2 bulan pun ada. Masalah saya skrg ni saya telah lebih 3 bulan tidak datang haid. Baru-baru ni saya ada beli alat pregnant test, saya dapati ujian air kencing saya positif. Selepas beberapa hari saya secara tiba2 saya dapati ada sedikit darah yang keluar. Saya pun tidak pasti yg saya ni mengandung atau tidak. Sehingga kini saya belum lagi merujuk kepada doktor...bolehkah Dr Lizzy menerangkan apakah masalah saya ini..benarkah saya mengandung atau tidak?

    ReplyDelete
  60. Salam doktor. Saya tidak datang uzur sudah 4 bulan lebih. Walhal sy baru berumur 23 tahun. Selama 3 bulan ini saya mengalami sakit kaki seperti lenguh2 dan kekadang sukar untuk berjalan. Selalu terasa sakit pada pergelangan kaki iaitu pada hujung kaki. Kadang kala pada tapak kaki. Terasa sakit apabila hendak memijak. Dahulu saya kerap sakit pada hujung tulang belakang dan ia akan sakit sehingga melibatkan kedua kaki saya. Telah melakukan X-Ray. Namun doktor tidak kesan apa-apa. Apakah yang harus saya lakukan?

    ReplyDelete
  61. salam doc.. semasa berumur 19 tahun,saya mengalami mslh haid yg keluar terlalu bnyk (kadang2 darah berketul2) sehingga pd 1 hari sy ditahan wad dan di sahkan anaemia krn kekurangan darah..selepas 2 - 5 bulan kejadian itu..sy tidak lg didatangi haid selama 1 tahun..sy terus ke hospital utk bertanyakan ttg keadaan sy dan doctor hanya mmberikan sy pil perancang utk menstabilkan haid sy..haid sy kembali dtg setelah mengamalkan pil itu namun setelah sy berhenti menggunakan pil itu,haid sy tidak lagi dtg..sekarang sy sudah berkahwin namun yg merisaukan sy bolehkah sy hamil (doc mengesahkan darah sy ok dan rahim pun ok? harap doc dapat memberitahu apa yg patut sy lakukan

    ReplyDelete
  62. salam doctor, saya skrg brumur 16 thn dan saya tidak dtg bln slama 5 bln thn ini... apa yang patut saya lakukan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, saudari boleh berjumpa dgn doktor sakit puan untuk pemeriksaan lanjut. Doctor akan memberikan ubat yang boleh membantu melancarkan kitaran haid kepada normal

      Delete
  63. assalamualaikum doctor , sy brumur 19 thun , sy tidak dtg haid hmpir 3 bulan setelah mnum ubt krus fat burner , ubt krus tu ktanya tiada effect n 100% herbal , dan sy prnh mnum 3 sachet , n sy amalkn 2 sachet selepas itu , dan ia dibenarkan , lepas tu , smpai skg sy xdtg haid , adakah hormon tidak stabil dan adakah ia akn kembli normal ?? haid sy akn dtg sperti biasa x ??? plzz help meee !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm . doc sye berumur 15 tahun . sye mngalami msalah tdak dtg haid selama 2 bualn . ape yang patot sya lakukan?

      Delete
  64. slm dr . sye berumur 15 tahun . dah2 month sya tk dtg haid . sya mula rasa bimbang . apakah yg patot sya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Tidak dtg haid selama 2 bulan adalah tidak begitu serius, perubahan hormon akibat stress atau tekanan kadang2 menyumbang kepada pemasalahan ini. Sekiranya tidak dtg haid saudari berterusan selama beberapa bulan seterusnya, boleh mendapatkan rawatan di hospital utk mengetahui punca masalah.

      Delete
  65. assalamualaikum doctor , sy brumur 19 thun , sy tidak dtg haid hmpir 3 bulan setelah mnum ubt krus fat burner , ubt krus tu ktanya tiada effect n 100% herbal , dan sy prnh mnum 3 sachet , n sy amalkn 2 sachet selepas itu , dan ia dibenarkan , lepas tu , smpai skg sy xdtg haid , adakah hormon tidak stabil dan adakah ia akn kembli normal ?? haid sy akn dtg sperti biasa x ??? apa ia akn sbur n boleh mngndung kelak?? plzz help meee !!!!

    ReplyDelete
  66. Hello..
    Saya mengalami masalah kitaran haid. selama 5 bulan berturut-turut. Ujian air kencing sudah dijalankan, saya tidak mengandung namun mengalami jangkitan air kencing. Yang menghairankan, sistem penghadaman saya tidak berfungsi, saya tidak membuang air besar. cuma sekali dalam 3 hari. Selain itu, perut saya kini makin membesar seperti orang mengandung. Any suggestion??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye,
      Saudari boleh membuat ujian air kencing sekali lagi bagi memastikan samada saudari betul2 tidak mengandung,kerana ujian air kencing di peringkat awal kehamilan kadang2 tidak tepat atau dipanggil false negative. Air kencing pada awal pagi boleh menunjukkan keputusan yang lebih tepat kerana hormon kehamilan berada dlm keadaan paling tinggi pada awal pagi. Perut yang membesar boleh jg disebabkan najis yang tidak keluar akibat dari obstruction di usus. Dalam keadaan ini, pesakit langsung tidak membuang air besar kerana salur usus tersumbat. Sekiranya saudari masih boleh membuang air besar walaupun tidak kerap, tidak perlu risau akan masalah usus tersumbat. Banyak kan mengambil sayur2an dan minum banyak air utk melancarkan masalah penghadaman.

      Delete
  67. Hai , sy ingin bertanya pada doc sy lbh 6bulan tak datang period .. last period bulan 12 last year
    dgn keadaan mcm ni menakutkan saya , adakah ini normal pada wanita ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye ayu, tidak dtg haid berterusan selama 6 bulan adalah tidak normal. Saudari perlu menjalani pemeriksaan utk mengetahui punca masalah yg dialami.

      Delete
  68. Assalamualaikum dr.lizzy..
    saye di sah kan oleh doktor yg saye ade 2 cyst ovari yg masik kecil..
    Doc telah berikan saye pi perancang utk memulihkan hormon saye n at the same time utk mengecutkan cyst saye tu..
    Soalan saye pade dr.lizzy boleh ke saye yg beluk kahwin ambil pil perancang?
    Tak bahaye ke dr.lizzy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Pil perancang atau ocp (oral contraceptive pills) merupakan rawatan utk penyakit cyst di ovari.tidak menjadi apa2 masalah atau mendatangkan bahaya sekiranya saudara belum berkahwin dan mengambil ocp. Namun begitu, ocp mempunyai kebaikan dan risiko tersendiri. Antara kebaikan ocp ialah ia boleh mencegah atau mengurangkan risiko kanser ovari dan rahim, membantu merawat masalah jerawat dan juga sememangnya rawatan utk cyst di ovari. Risiko2 ocp yg mungkin boleh mendatangkan bahaya ialah seperti dvt(deep vein thrombosis) di mana gumpalan di salur darah kaki berlaku. Risiko ini meningkat sekiranya seseorang itu kurang melakukan aktiviti fizikal ataupun obesiti. Selain dari itu, risiko kanser payudara juga meningkat bagi mereka yg mengambil ocp dalam jangka masa yg panjang. Seseorang yg mengambil ocp harus sedar dan tahu akan risiko2 ini dan harus kekal aktif bg mencegah daripada dvt dan juga menjaga pemakanan dan amalan hidup sihat bagi mencegah risiko2 lain

      Delete
  69. salam dr . sy sdah brumur 17 thn tp blm datang haid . apakah faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku? apakah langkah yg bleh d ambil tuk sy dapat dtg haid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Masalah yg saudari alami termasuk dlm kategori primary amenorrhoea. Faktor-faktor yg menyebabkan masalah ini adalah seperti yg sy terangkan di atas. Langkah seterusnya adalah berjumpa dgn doktor bhg sakit puan (o&g) utk pemeriksaan lanjut dan terperinci

      Delete
  70. Hello. Saya ingin bertanya, sekerap mana ka kitaran haid pesakit anemia akan terganggu? Kerana sudah 3 bulan sya belum period.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye gloria, penyakit anemia adalah penyakit kurang sel darah merah. Ia sllnya tidak mengganggu kitaran haid

      Delete
  71. saya nak bertanya jikakalau persakit tersebut tidak dtg bulan selama sebulan. apa masalh yg dhadapi pesakit.? Saya bertnya bg pihak kwan..

    ReplyDelete
  72. salam doc.. semasa berumur 19 tahun,saya mengalami mslh haid yg keluar terlalu bnyk (kadang2 darah berketul2) sehingga pd 1 hari sy ditahan wad dan di sahkan anaemia krn kekurangan darah..selepas 2 - 5 bulan kejadian itu..sy tidak lg didatangi haid selama 1 tahun..sy terus ke hospital utk bertanyakan ttg keadaan sy dan doctor hanya mmberikan sy pil perancang utk menstabilkan haid sy..haid sy kembali dtg setelah mengamalkan pil itu namun setelah sy berhenti menggunakan pil itu,haid sy tidak lagi dtg..sekarang sy sudah berkahwin namun yg merisaukan sy bolehkah sy hamil (doc mengesahkan darah sy ok dan rahim pun ok? harap doc dapat memberitahu apa yg patut sy lakukan

    ReplyDelete
  73. salam dr...saya tidak dtg haid dekat 3 bulan...saya kadang2 rasa sakit..tapi sebelum nie haid saya memang tak teratur...apa yang perlu saya buat ye doktor?

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  76. hai Dr lizzy..saya berumur 28 tahun..dah berumah tangga selama 3 tahun.. belum ada bby..sya ada masalah primary amenorrhea..n follow up di GH..my test over all normal (DR said) masalah sya adalah bila makan ubat pil rancang baru i ada period kalau tak period langsung tak de..darah haid pun kluar bila i kencing je..(like ekor ekor)..so risau sgt Dr..Now i Stop pil rancang n tunggu period kluar sendiri..but dah 6 bulan tunggu pun tak de..apa saya perlu buat dan boleh kah saya dapat pregnant..plz help me DR..

    ReplyDelete
  77. Hye dr lizzy. Sy nk tanya, sy dah xdtg period around 3bln++. Last period sy 5/5/14. Sy sdh berkahwin. Before this period sy normal. Ujian UPT sy -ve. Dah pernah jumpa doc n buat scan, tp doc ckp its clear. Xde pape pun. Then doc ada bg vit folic acid. Suruh i mkn slame sbulan. I mkn, still xperiod n still -ve. Nk kata stress, xde lah stress pun. So apa pendapat doc? Patut ke sy mkn ubt utk turun darah? Oh lg satu, apa sbnrnye function ubt Postinor2 ? Ada doc pernah bg sy 2biji (doc yg 1st sy jumpa masa sy lewat sbulan xperiod) tp suami sy xbg mkn lg ubt tu. Tlg explain. Sy dh xtau nk buat ape ni. Badan sy dah sakit2 sbb lame sgt period xdtg ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye eyfa, folic acid hanya sekadar vitamin tambahan dan tidak membantu dlm masalah amenorrhea. Selalunya digalakkan utk mengambil folic acid semasa mengandung utk perkembangan bayi. Tetapi tidak salah jika mengambil folic acid walaupun tidak mengandung.
      Postinor adalah pil utk mencegah kehamilan dalam masa kecemasan, iaitu jika risiko mengandung adalah tinggi contoh seperti bersama ketika subur, ianya 98% dpt mencegah kehamilan jika diambil dlm masa 24 jam selepas bersama kerana fungsi pil ini adalah melambatkan proses persenyawaan.
      Provera adalah sejenis ubat yang boleh membantu dlm ketidakseimbangan hormon yang menyebabkan kelewatan atau masalah haid tidak teratur. Ianya sejenis ubat yang mengandungi hormon wanita.

      Delete
  78. Assalamualaikum doktor... sy sdh 2 bln tdak dtg haid.. sy ingn prgi ke hospital utk mlalkukn beberapa ujian.. bgaimana sy ingin mngatakn sy ingin mlalukn ujian dn bhgian mne yg sy ptut prgi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, saudari boleh pergi ke bahagian pesakit luar dan berjumpa doktor di sana. ujian akan dijalankan dan mereka akan rujuk kepada doktor pakar sekiranya perlu.

      Delete
  79. Slm doktor sy ingin btnya... Sy ibu yg menyusukan ank yg sudah brumur 6 bulan tp diselang seli dgn susu botol, msa ank sy umur 2 bulan, doktor di hospital ada scan rahim sy utk pemeriksaan slps bsalin. & didapati terdapat darah haid yg tebal di dinding rahim tp yg mbingungkan sy smpai sekarang sy x dtg period wlupun sy xnyusu ank sy spenuhnya

    ReplyDelete
  80. Slm doctor , saya brumur 17 tahun . saya ingin brtnya . Knpa haid saya tidak dtg bila dah cukup tarikhnya ? Bulan nii saya tk dtg haid , spatutnya 27 , 28 , 29 sudah dtg haid , tapi bln ni knpa tidak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lewat dtg haid dlm beberapa hari dari tarikh yang sepatutnya adalah normal dan biasa.

      Delete
  81. Doktor,adik saya baru pertama kali haid ...ttapi dia sudh 4bulan x dtg haid..ape masaalahnye ye?

    ReplyDelete
  82. Slm doc..adik saye batu pertame kali haid..tetapi sudh 4 bulan dye x dtg haid..ape masaalahnye ye doc?

    ReplyDelete
  83. Dr, saya dah 19 tahun tapi langsung tak pernah datang haid dan tiada ciri wanita dewasa. Saya telah jumpa doktor pakar tahun lalu dan buat scan mri.tapi sampai sekarang saya masih tidak tahu keputusannya kerana pihak hospital tidak menghubungi saya semula. Saya betul-betul rasa malu dan rendah diri.
    Lagi satu, baru-baru ini saya ada ternampak iklan produk bidasari-c yang dikatakan sesuai untuk semua masalah haid. Sebagai doktor, adakah dr akan menyarankannya kepada saya.? Saya agak berminat untuk mencubanya tetapi takut jika ada kesan sampingan

    ReplyDelete
  84. Dr, saya dah 19 tahun tapi langsung tak pernah datang haid dan tiada ciri wanita dewasa. Saya telah jumpa doktor pakar tahun lalu dan buat scan mri.tapi sampai sekarang saya masih tidak tahu keputusannya kerana pihak hospital tidak menghubungi saya semula. Saya betul-betul rasa malu dan rendah diri.
    Lagi satu, baru-baru ini saya ada ternampak iklan produk bidasari-c yang dikatakan sesuai untuk semua masalah haid. Sebagai doktor, adakah dr akan menyarankannya kepada saya.? Saya agak berminat untuk mencubanya tetapi takut jika ada kesan sampingan

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah yang saudari alami merupakan primary amenorrhoea..ia bukan seperti masalah haid biasa. kebanyakan produk2 yang dipasarkan membantu dalam masalah haid yang berpunca dari secondary amenorrhoea. nasihat saya agar saudari mendapatkan rawatan semula di klinik pakar utk mengetahui punca utama masalah yang saudari alami.tetapkan temujanji dgn doktor pakar, atau hubungi semula hospital di mana saudari pernah mendapatkan rawatan utk susulan lanjut.

      Delete
    2. Kata kan jika masalah saya berpunca drp saya tiada lubang faraj apakah rawatan yang boleh dilakukan dan adakah saya berpeluang untuk mempunyai haid seperti normal?

      Delete
    3. Punca amenorhea primary yang bagaimana berpeluang untuk haid normal dan bagaimana cara rawatnnya

      Delete
  85. Hai dr..sy nk tny pndapt dr..haid sy xtratur sjk sy mgalami kemalangan..2kali operit..bulan pertama mmg xad dpt haid..lps itu haid datg selang bulan..dan sekrg dah 3 bulan haid xdtg..apa pndpt dr yg wajar sy lakukn..sy sgt riso..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai wahida, nasihat sy agar saudari pergi berjumpa dengan doktor utk pemeriksaan lebih lanjut, doktor akan rujuk masalah saudari ke klinik pakar sakit puan sekiranya perlu.

      Delete
  86. Hai Dr, sy seorang istiri dan ada anak brumur 2 tahun..blan ini dah masuk 5 bulan saya x dtang haid.. Blan Mac 2014 sy ada ambik injection pencegah hamil n habis blan Jun.. Sy ada dtang haid blan april slama 20hari.. Tp slepas itu sampai blan sep sy x dtang haid.. Akhir blan aug sy ada jmpa doc, doc bt prenancy test tp ngatif.. Doc bg ubat hormon sonulute tp x dtang2 jgak haid.. Slpas 3 mnggu sy jmpa lg doc, doc scan untuk pastikan x da pregnant.. N ttap ngatif, lastly doc bg lg ubat utk dmkan slma 1 mnggu.. Apakah sy prlu jmpa doc lain utk pastikan sy x da sbrang pnyakit??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai allysha, apa yang saudari alami sekarang merupakan kesan sampingan drpd suntikan pencegah kehamilan. Antara kesan sampingan suntikan tersebut adalah period menjadi tidak teratur akibat drpd kesan hormon yang disuntik. Period akan kembali normal dlm masa antara 3 bulan hingga lebih kurang setahun setelah berhenti mengambil suntikan.

      Delete
  87. Hye dokter, saya sudah masuk 3 bulan tak datang period.. kadang terasa macam segugut tapi tak lah sakit seperti datang period.. Dokter boleh bagi pendapat tak ape patut saya buat.. Atau saya boleh beli ubat diluar tanpa pergi check dihospital..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sarankan saudari pergi berjumpa doktor utk mengetahui punca tidak datang haid. Bermula dgn ujian darah utk melihat paras hormon dan kemudian scan jika ujian darah didapati pada paras yang normal, membeli ubat di farmasi tanpa mengetahui punca masalah tidak digalakkan.

      Delete
  88. hai doctor...saya dah 29 dah..tidak pernah datang haid sampai sekarang..saya telah mencuba product shaklee selama 1 bulan tetapi masih belum ada haid..dah wat check up dengan pakar.dr pkr suruh makan marvelon selama
    3 bulan..stiap bulan makan pil marvelon bru ada haid..bagai gantung pada ubat baru ada haid jika tak tidak ada haid..darah haid bkn fresh..kering..masa haid dtng dr pkr suruh test darah..lepas dah dapat keputusan darah..dr pkr terus suruh ambik inj fsh..inj ini mahal di klinik pakar..so dia cadangkan saya g ambik kat hsptl..bolehkah Dr terangkan kan apakah function inj fsh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Injection fsh adalah suntikan hormon. Hormon fsh berfungsi untuk mematangkan folikel di ovari atau telur untuk kitaran haid berlaku. Punca utama saudari tidak dtg haid mungkin disebabkan kekurangan hormon fsh maka dengan itu doktor pakar mencadangkan suntikan fsh buat saudari

      Delete
    2. injection fsh ini ada side effects ke doctor.??

      Delete
  89. As salam dr.lizzy.. Sy dh x dtg period around 3 bulan lebih.. Sy dh pergi cek doktor dy bg ubat sunolut untuk makan 3 hari.. Tp nie dh hari ke 5 nk masuk 6 hari masih tak datang period.. Sy dh cek upt still -ve.. Tp hari kedua dan ketiga mkn pil sunolut badan sy jd letih sgt dan juga ada rasa tidak selesa mcm ala - ala nak senggugut..tapi still x period..kenape ye dr.lizzy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, ubat sunolut adalah ubat yang mengandungi hormon progesterone. Ia selalunya diberikan kepada mereka yang mengalami pendarahan haid yang tidak teratur. Letih badan adalah antara kesan sampingan daripada ubat tersebut. Saudari boleh cuba ubat pil perancang atau dipanggil dengan nama ocp. Pil perancang boleh juga membantu mengembalikan kitaran haid yang tidak teratur. Harus di ambil selama 3 minggu, selalunya kitaran haid akan berlaku pada minggu ke 4 setelah berhenti mengambil ubat tersebut. Boleh dapatkan ubat tersebut di farmasi. Tetapi harus pastikan bahawa saudari benar2 tidak mengandung sebelum mengambil ubat tersebut. Lakukan ujian kencing sekali lagi sebelum mengambil ubat tersebut

      Delete
  90. Assalamualaikum dr.
    Nama saya Fifi, umur 23 tahun. Saya dh 3 bulan tak datang haid, last was in July. Saya bimbang takut2 cyst tapi lepas baca artikel dr saya rasa lega sikit. Tapi saya nak tanya dr, sebelum ini saya ada masalah sering melakukan masturbasi, sejak 15 tahun yang lalu. Sekarang saya dah menyesal dan cuba nak berhenti sepenuhnya (baru seminggu. doakan saya istiqamah) sebab saya tahu ia tak sihat sangat2 both mentally and physically dan saya cuba nak jauhi sedaya-upaya saya penyebab2 saya boleh buat onani. Sebelum haid saya terhenti tu, saya seringkali istihadhah sejak tahun 2012; kadang-kadang berterusan sampai ke haid pada bulan berikutnya. Kakak saya kata, dia ada kawan yang lepas check-up, dapat tahu bahawa salah satu ovari dia dah rosak dan tak berfungsi lagi. Jadi saya nak tanya pendapat dr, adakah istihadhah saya sebelum haid saya terhenti ni, boleh membawa kepada faktor ovari rosak atau cyst, tambahan pula tabiat onani saya itu dr ? Dan kebiasaannya kos untuk buat full check-up untuk check masalah ni biasanya berapa, kalau di klinik swasta atau kerajaan? Dan upon nak check-up tu, nk kena refer department mana? Kalau saya terus beli pil hormon tu sendiri, tanpa jumpa dr blh tak? Saya student lagi, muda lagi, saya tak nak masa depan saya terganggu sebab perkara buruk yang saya buat di masa lalu. Harap dr dapat membantu. Terima kasih.
    (InsyaAllah dalam masa terdekat saya akan jumpa dengan dr pakar, sekiranya duit mencukupi. )

    ReplyDelete
  91. Hi Dr.lizzy saya da hampir 3 blan dah x datang haid. Selalu rasa kembung dan kadang2 sakit pada bahagian pinggang sebelah kan sahaja...

    ReplyDelete
  92. Assalamualikum dr. Sy myn, 21 thn. Masalah yg sy alami ni kadang2 sy period 2 bulan sekali, kadang2 sebulan skali..tp skrg ni nk masuk 3 bln dh sy x period2. Macam mane ni dr..apa yg harus sy lakukan?? Harap dr dpt membantu. Trima kasih.

    ReplyDelete
  93. Hi Dr. klau prempuan tu ada kurang darah. hal tu bolehkah mnybabkan ktaran haid xteratur. and apa yg perlu dilakukan klau hal tu berlaku? thank you

    ReplyDelete
  94. salam dr. sy bru shj berkahwin dan saya serta suami tidak merancang untuk mempunyai anak. kerana ada beberapa faktor yg tak dpt di elakkan. disebabkan itu,sy mengambil pil perancang. selepas 7 hari sy mengambil nya, haid sy tidak dtg. blh dr jelaskan?

    ReplyDelete
  95. hi doktor.....sye berumur 16 tahun ... dah 2 bln sye x period. last sye period 24/07/14. lepas tu dh x dtg period lagi...tiba2 dalam pertengahan bln 10 sye alami period tapi periodnye coklat dan sikit shje..,. period tu dtg kejap kejap mcm selang 1 hari atau 2 hari mcm tu....kemudian sye dtg period mcm biase tp dia dtg sampai 11 hari ( hari ni hari ke-11 ) kebiasaanye saya alami period selama 5 hari maximum dan x pernah alami lebih daripada 5 hari....sebelum ni sye ade alami period pain pd ari pertama...lepas tu x de lagi dah...kemudian mula skip 1 atau 2 bln sekarang ni....sye ni gemuk ...sye agak risau klu ni akan menjadi satu masalah kesihatan .... tlg balas ye doktor...sye risau sangat

    25/10/14....
    9.40 p.m

    ReplyDelete
  96. salam dr..saya berumur 20 tahun.saya sudah 6 bulan tidak datang haid....ape???masalah yg berlaku...perut saya menjadi buncit....boleh dr tlng jelaskn kepada saya...saya risau dengan ape yg telah berlaku kepada diri saya sekarang.....

    ReplyDelete
  97. salam dr,saya seorang yg belum berkahwin..tetapi mempunyai masalah dengan kitaran haid..hampir setahun saya tidak didatangi haid dan ini sangat merisaukan..saya seorang yang mempunyai tinggi 150 dan berat 58kg..saya juga sering mengalami sakit kepala terutama sekali ketika terdedah dengan kawasan panas dalam satu jagka masa yg lma..selain itu,saya juga sering mengalami sakit pinggang..pernah sekali saya mengalami sakit d bhgian rahim sprti senggugut selama 3minggi..tetapi.mash tidak didatangi haid..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga pernah melakukan hubungan dengan teman lelaki saya

      Delete
  98. Assalamualaikum . Haid saya x menentu selalu 2bulan sekali je dtg . Tapi baru2 ni dh hmpir 3 bulan haid saya tak dtg. Saya baru berumur 15 tahun . Saya nak tanya kenapa? Dan macamana saya nak mengangani msalah ni? Sy risau ��

    ReplyDelete
  99. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  100. saya berumur 20 tahun.saya tidak period selama tiga bulan lebih dan tidak tahu apa punca nya..bila tiba masa period saya ade rasa sakit di bahagian perot seperti senggugut.tapi saya tak datang bulan pun

    ReplyDelete
  101. Hai doc saya ira berumur18 tahun! Saya ta dtg haid hmpir 2bulan dan perut belah kiri saya sering sakit dan keputihan bnyk apakah ini serius?

    ReplyDelete
  102. Salam doc.sy dtg period spt biase slame seminggu.tp selang beberapa hari peeiod sy dtg balik tp sikit je.warne coklet2 je.lpastu takde.skjp je.slang beberape hari ade lg coklet tu..tp sikit dan skjap je.sy sakit pinggang stiap kali dtg period..tdk kire same ade sikit atau banyak..apakah penyebabnya??

    ReplyDelete
  103. Salam..Dr saya ingin tahu dan perlukan pendapat sdikit disini..period saya skejap teratur skejap x.saya ade try mkn supplement EPO,then period saya mkin teratur.tapi sejak akhir ni period saya xteratur slama 3bulan stengah tak dtg.then saya pergi ke klinik.dr bagi saya pill untuk keluarkan period.first period dr minta dtg ke klinik smula.dan dia telah memberi saya ubat hormon slama 21hari.adekah itu pil perancang..patot ke saya mkn pil tersebut kerana saya belum berkahwin dan masih berusia 22thn.dan jika saya patot amik pil perancang??dan ketikan saya makan pil perancang..bolehkah saya still sambung makan supplement EPO atau stop sketika??

    ReplyDelete
  104. Salam doktor..saya sudah berkahwin..lepas kahwin period sya terus xdtg sudah hampir 8 bulan ... dr feb hingga ogos tdk dtg period
    .scan n upt negative sy xmengandung..lpas tu sy pg klinik pd ogos doktor bg ubat trun darah dan ujian darah..lpas.tu period sy dtg ps bulan september..bulan seterusnya period sy tdk dtg lagi..then blan november period sy dtg balik..smasa sy pg ambil result ujain darah doktor ckp xde pape..tp sy dgr die berbicang dgn seoranh lg doktor mengatakan hormon sy tggi..dan menyruh saya buat ujian darah sekali lagi..sya risau jika ada masalah serius dan peluang mengandung tipis..

    ReplyDelete
  105. Assalam Dr...saya sudah berkahwin dan mempunyai 2 org anak berusia 5 dan 1 thn 7bln. Nak saya yang ke2 masih menyusu, tetapi waktu malam sahaja. Saya ada mengambil pil perancang Noriday hingga ke hari ini. Selepas bersalin, period pertama saya datang setelah anak ke2 saya berusia 1thn iaitu bulan Mei. Mulai bln Jun hingga Oktober, saya period 2x sebulan..bulan November saya period pada 3 Nov selama 3 hari sahaja. Sehingga ke hari ini, saya tidak didatangi period lagi, saya telah 2x mempunyai UPT pada 28Nov dan 2 Dis, tetapi Negatif. Apa masalah saya sebenarnya. Mohon Dr. bantu.

    ReplyDelete
  106. Assalam dr.. Sy beumur 25thun n sda berkhwin,sy ada ank 1 umur 3thun.. Slps sy bersalin ari tu sy mkn pill prncg,mula2 sy mkn ok je lps setahun sy mkn haid sy hri2 dtg n sy brhnti sbb tkut kesan pill prncg tu.. Lps sy brhnti mkn pill prncg haid sy tk dtg slma 2bln pas tu sy dtg haid then brhenti lg slma 4buln pas 4bln tu sy dtg haid then skrg da setahun sy tk dtg buln.. Kdg2 ada darah tp skit2 je tp tu pn tk smpi sehari xde blik.. Ada jg pg klinik tp doc tu ckp xde apa2 dia bg ubat atur haid je.. Sy risau sngat2 ne. . Tlg balas ye doc..

    ReplyDelete
  107. Hi doc... Sy juga punyai masaalah yg sama, haid tidak dtg dah 3 bln.... 3 bln lepas sy keguguran , kandungan usia 2 bln.... Sy buat ujian kehamilan , keputusan negatif... Sy sgt risau Dgn masaalah sy ini...

    ReplyDelete
  108. Dr, sy start dtg haid waktu sy ting 3, blan 10/2013. lepas buln 11/2013 sampai bulan 7/2014 sy didtangi haid kembali tetapi, slepas bulan 7 smpai skrg sy masih lgi tidak didatngi haid. walaupun kdng2 sy merasai tanda2 haid akan dtg :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry, ni bukan blog sy. sy guna blog spupu krana sy xde blog. huhu

      Delete
  109. Saya sudah tidak didatangi haid selama 2 bulan . Umur saya pula 17 tahun . Apa yg harus sy buat ? Sy berasa risau dan buntu .

    ReplyDelete
  110. Saya dh berkahwin setahun tp belum mpunyai anak. Masalah period x teratur sejak umur 17. Skrg 25. Saya dh 8 bulan x period n x pregnant. Saya dh jmpa gynae tp dia pun runsing. Saya dh buat blood test n sume normal. Cuma berat badan saya x menentu. Mcm mana nk bg period dlm masa tdkt

    ReplyDelete
  111. salam doc.. semasa berumur 19 tahun,saya mengalami mslh haid yg keluar terlalu bnyk (kadang2 darah berketul2) sehingga pd 1 hari sy ditahan wad dan di sahkan anaemia krn kekurangan darah..selepas 2 - 5 bulan kejadian itu..sy tidak lg didatangi haid selama 1 tahun..sy terus ke hospital utk bertanyakan ttg keadaan sy dan doctor hanya mmberikan sy pil perancang utk menstabilkan haid sy..haid sy kembali dtg setelah mengamalkan pil itu namun setelah sy berhenti menggunakan pil itu,haid sy tidak lagi dtg..sekarang sy sudah berkahwin namun yg merisaukan sy bolehkah sy hamil (doc mengesahkan darah sy ok dan rahim pun ok) harap doc dapat memberitahu apa yg patut sy lakukan

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum dr. Saya sebenarnya ingin berkongsi dan bertanya kepada dr. Saya berumur 19 tahun. Tidak pernah datang haid. Untuk pengetahuan dr. Saya juga tiada payu dara (flat). Saya juga tiada bentuk badan seorang wanita. Saya tiada bulu di bahagian bahagian sulit seperti ketiak dan vagina. Namun begitu. Sewaktu saya berada di tingkatan 4.. tinggi saya naik nendadak.. saiz tangan dan kaki menjadi semakin besar.. sehingga terlalu tinggi dari ahli keluarga lain dan rakan rakan.. keluarga buat keputusan untuk bawak saya pergiberjumpa pakar sakit puan. Saya bwat blood test.. n dr x dpat detect ap2 penyakit lgi.. tp dr ad kata tntang saiz rahim saya yg kecil. Dr juga suspect saya turner syndrome.. tp saya x ad ap2 symptom atau bentuk fizikal seperti turner.. sbab tinggi saya 169.. badan saya tidak terlalu besar.. tp kaki dan tangan saya besar.. dr jugak cakap.. saya mmg xdak harapan utk mengandung.. waktu tu hanya Allah yg tahu ap perasaan saya.. apa naluri seorang wanita bila dengar bahawa dia tidak mampu untuk melahirkan zuriat seperti wanita lain.. kemudian dr suruh saya dtg sekali lagi utk bwat dna test plak utk detect penyakit saya.. namun keluarga saya memandang remeh terhadap perkara ini.. mereka tidak membawa saya berjumpa doktor utk dna test..mereka hanya ketawa selepas saya nangis apabila doktor cakap saya x boleh mengandung..tambahan pula saya mempunyai semua adik beradik perempuan.. saya rasa cemburu dgan mereka semua yg hidup normal sebagai wanita.. mereka x faham ap yg saya rasa.. hanya Allah saja yg tahu.. jdi sehingga sekarang saya tidak mengambil ap2 tindakan.. kali terakhir saya berjumpa doktor ketika berumur 17 thun.. saya berasa malu dgan rakan2.. mereka ad memerli tntang buah dada saya yg flat.. sekarang saya terpaksa berpura pura di ipt.. saya pakai bra bgi menampakkan seperti saya ad payu dara.. dan saya terpaksa berpura pura seperti dtg bulan.. kerana tidak bersedia untuk menceritakan perkara sebenar kepada mereka.. saya dah buntu.. saya bercadang untuk mengambil pil estrogen.. namun saya ad terbaca tntang kesan2 dia yg agak bahaya.. jdi saya ingin meminta pandangan dr.. mungkin dr tahu srba sedikit tntang penyakit saya.. tiada payu dara. Tinggi. Saiz tgan dan kaki yg besar.. saya malu dgan semua org.. namun begitu saya tahu saya perlu bersabar.. dan bersyukur kerana masih mempunyai fizikal seperti tangan dan kaki utk menjalani kehidupan seharian.. saya harap dr dpat bantu saya.. sbb keluarga mmg x endah jika saya minta utk dibawa berjumpa dr.. terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya faham perasaan awak...Hanya Allah shj yg taw...

      Delete
  113. Dokter saya pelajar tingkatan 4 saya mempunyai masalah haid yang tak menentu sebelum ini saya datang pada bulan 10 2014 tapi dua hari sahaja sekarang sudah 3bulan saya tidak datang haid sebelum 2hari haid tu 3bulan saya tak datang.... kenapa jadi macam ni?

    ReplyDelete
  114. saya mempunyai berat badan yg normal dan aktif sukan..

    ReplyDelete
  115. salam doktor. saya baru saja berkhawin dan kitaran haid saya lambat 2 bulan tetapi pregnancy test negative. saya ingin tahu ada ke kaitan ke pecahnya dara dan kitaran haid menjadi lambat?

    ReplyDelete
  116. Salam doktor..saya dah kahwin...kitaran period saya selalunya 30-34hari...sekarang lewat 30hari..upt negatif...dua tiga hari ni ada rasa sengugut tapi masih tak period...pergi scan kosong....perlukah saya makan ubat turun darah atau berikan masa lagi...

    ReplyDelete
  117. Salam dr. Saya berumur 18 tahun.. sy sudah setahun tk period dr.. masa tahun 2013 saya pernah mgalami perkara sama iaitu tk period lama tp cuma dlm 5 6 bulan... dan tahun 2014, sy telah period pd bulan 1 dan 2... then smpi sekarang tak period... saya belum berkahwin... tp saya kena jujur, sy pernah mmbuat hubungan terlarang sebelum ni... hmm boleh tak dr selesaikan masalah saya ni ? adakah kemungkinan saya bakal tidak subur atau tidak akan hamil bila sy dh berumah tangga nanti? terima kasih dr :)

    ReplyDelete
  118. Salam dr. Saya berumur 14 tahun nk masuk 15 tahun .. tetapi awal tahun 2015 saya tidak dtg haid selama lebih kurang nk masuk 3 bulan .. saya belum berkahwin obviously lah .. still belajar tetapi saya tak thu knp .. pada tahun 2014 bulan 12 sy sudah dtg haid tetapi tidak bnyk seperti biasa .. adakah ada kemungkinan yg akan berlaku pada diri saya dan rahim sy ? .. adakah sy bakal tidak dapat hamil atau bakal tidak subur apabila sy sudah dewasa dan berumah tangga ? .. tetapi sy tidak merasakan apa2 kesakitan pun .. mohon penjelasan dan perubatan selain ubat dia klinik .. ada suggestion utk perubatan tradisional yg menggunakan herba drpd daun semulajadi ke ?? .. mohon penjelasan dgn lebih terperinci .. terima kasih dr

    ReplyDelete
  119. Salam..dr. sy xdtg haid da 3 bln tp bila cek xmengandung. Tp sy slalu mrasa loya2 dn mcm ada tnda2 org mngndung. Hrp dr dpt mmbantu sy

    ReplyDelete
  120. Sebelum nie kitran haid saya memang tidak teratur dan kadang warna bertukar hitam pada hari pertama dan hari terakhir.sekarang dah 1 tahun lebih tidak datang haid.berat badan saya mencecah 83kg pada ketinggian 148. Dan umur 30 dan telah berkhawin

    ReplyDelete
  121. Salam dr.. saya berumur 23 tahun dan blm berkahwin.. sebelum ini haid saya normal.. sehinggalah pada tahun lps klu x slh slps bln puasa.. haid saya tidak datang dlm 3 bln.. saya berjumpa dgn dr dan dr telah chek tekanan darah saya...hasilnya tekanan drh saya tinggi.. ketidaknormln haid saya berlaku slps saya mengambil pil panadol thn senggugut krn tlh terslh beli utk pil thn sakit kepala namun dr mengatakn ubat tu x cukup kuat utk menghentikn haid saya... sudah 2 kali saya chek... darah saya tetap tinggi... dan dr mencdgkn utk saya berjumpanya sekali lagi.. namun 2 hr kemudian saya x berjumpa dgn dr krn sudah dtg haid.. slps nov 2014.. sehinggalah skrg mac 2015.. saya masih tidak period... adakalanya perut saya terasa sakit mcm sdg period tp tidak juga dtg haid... apa y perlu saya lakukan..utk pengetahuan dr.. berat bdn saya 88 kg dan saya sgt suka mkn banyak.. harap dr dpt membantu saya

    ReplyDelete
  122. Petang dr. Sya berumur 19 thn...msih student lgi...sya risau lha doktor sbb sya x dtng haid 1 bulan ni...tp haid sya sya sblum ni okey je...tu yg mmbuat sya risau doktor...sya akui sya mmng bnyk brfikir... dan sya juga akui sya memang stress pda bulan itu...berat sya 78 kg...perut sya memang buncit sbb sya gemuk...sya sngt suka mkan bnyak dan berlebihan...kadangkala sakit kepala pada sebelah kiri sya menyerang bila sya stress ...final yg akan tiba mmbuatkan sya lebih stress...apa yg perlu sya buat dr.. sya harap doktor dpt mmberikan sya nasihat...thank doc.☺

    ReplyDelete
  123. Petang dr. Sya berumur 19 thn...msih student lgi...sya risau lha doktor sbb sya x dtng haid 1 bulan ni...tp haid sya sya sblum ni okey je...tu yg mmbuat sya risau doktor...sya akui sya mmng bnyk brfikir... dan sya juga akui sya memang stress pda bulan itu...berat sya 78 kg...perut sya memang buncit sbb sya gemuk...sya sngt suka mkan bnyak dan berlebihan...kadangkala sakit kepala pada sebelah kiri sya menyerang bila sya stress ...final yg akan tiba mmbuatkan sya lebih stress...apa yg perlu sya buat dr.. sya harap doktor dpt mmberikan sya nasihat...thank doc.☺

    ReplyDelete
  124. Petang dr. Sya berumur 19 thn...msih student lgi...sya risau lha doktor sbb sya x dtng haid 1 bulan ni...tp haid sya sya sblum ni okey je...tu yg mmbuat sya risau doktor...sya akui sya mmng bnyk brfikir... dan sya juga akui sya memang stress pda bulan itu...berat sya 78 kg...perut sya memang buncit sbb sya gemuk...sya sngt suka mkan bnyak dan berlebihan...kadangkala sakit kepala pada sebelah kiri sya menyerang bila sya stress ...final yg akan tiba mmbuatkan sya lebih stress...apa yg perlu sya buat dr.. sya harap doktor dpt mmberikan sya nasihat...thank doc.☺

    ReplyDelete
  125. Salam Dr.anak saya berusia 13 th & belum dtg haid.Bln Mac baru ni anak saya telah menjalani pembedahan apendik.slps pembedahan dr beritahu yg terdpt darah dlm perut anak saya. Dr memberitahu yg darsh tersebut mungkin darah haid ttpi darah tersebut tidsk boleh keluar.apakah yg perlu says buat.saya harap dr boeh membantu saya. Adakah ini bermakna anak saya mempunyai penyakit Atau says perlu menunggu sehingga haidnya dtg sbb dlm keluarga saya ada yg dtg haid pd usia 13 th...t/ kasih dr.

    ReplyDelete
  126. Ank sya 13 tahun jgk...Dulu keluar haid..Skang x kluar dh..Dlm 2 bulan lebih kot x kluar..Dia takut..Saya x thu nk,buat ape..Cmne ni?

    ReplyDelete
  127. Assalamualaikum wbt dr. Saya berusia 18thun. Saya mula period masa form1. Lepas tu bbrp bulan period saya tak dtg. Masa form 3 pulak ada masa selang sebulan kdg2 selang dua bulan. Awal form5 pulak bulan 4 baru saya period dan seterusnya tak menentu kdg2 period kdg2 tak. last saya period pada bulan 12 yg lalu. Dah 3bulan tak period. Tp saya takda stress atau sakit diperut dan saya tak gemuk tak kurus sgt. Biasa2. saya mmg tak pergi check mana2. Ada kemungkinan saya ada penyakit ke dr? Thankyou.

    ReplyDelete
  128. Salam..Dr...b4 ni sya prnah jmpe dr pakar pasal period x mnntu...n bile skli sya dtg haid..sgt bnyak...time tuh around form3-4...dr just ckp maybe masalah hormon..n skrg saya da 19...saya dh brhnti jmpa pakar...skrg sya da 2 bulan x dtg haid

    Ap yg prlu sya lakukan

    ReplyDelete
  129. Salam Dr....kenali saya sebagai Ina berumur 34 tahun.Saya mengalami severe dysmenorhea selepas 4 tahun melahirkankan anak.Saya x ada mslh dlm kitaran haid.Tahun lepas (2013) saya besalin lagi (Ceaser).Saya mula senggugut masa umur anak saya setahun setengah.Scan dah dibuat dan xda cyst.Setiap kali haid saya akan ke klinik untuk ambil injection tahan sakit.Pil tahan sakit x mampu untuk mengurangkan kesakitan saya.Saya ada berjumpa dengan doktor O & G dan beliau memberikan saya ubat Vissane 60 bj.1 bj sehari selama 60 hari.Hari ni merupakan hari ke 16 slps pengambilan pil terakhir Visanne dan hari ke 73 slps hari pertama haid dan saya x dtg haid jgk.Urine test -ve.Saya nk mengurangkan sakit semasa haid tp bukan dengan mencelarukan kitaran haid saya.Saya perlukan nasihat doktor.

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum sye nk tnye doktor sye dh 22 thun tpi still x period disbbkn apenye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doktor sye dh jmpe doktor pakar.... buat aultrasound smua tpi still x de pape.... sye buntu soo cmne nye.... pe yg sye ptut buat

      Delete
  131. Salam,
    Doktor adakah menapous pada usia muda jrg2 terjadi atau bnyk belaku . Risau pula saya,menapous awal sebab masih tiada zuriat.

    ReplyDelete
  132. Salam,saya sudah berkahwin 5 tahun dan blom dikurniakan anak.isteri saya mengalami gangguan haid.sudah hampir 3 tahun tidak datang haid..dan ini amat mustahil untuk isteri saya hamil kerana tidak subur.boleh tak bagi cadangan dimana isteri saya boleh mendapatkan rawatan atau ubatan yg sesuai..sblom ini pernah cuba pil untuk datang haid,tapi bila stop ubat tu,masaalah yg sama berulang..bantu saya dan isteri saya dr..terima kasih.

    ReplyDelete
  133. salam...saya sudah berkahwin dan mempunyai 2 orang anak..selepas melahirkan anak kedua, sy memakai implan untuk mencegah kehamilan. Masalah saya ialah selepas saya memakai implan tersebut selama 2 tahun ini, saya tidak pernah datang period. Adakah bahaya jika period x datang selama 2 tahun???? dan saya juga ada masalah kekurangan berat badan dan berat badan makin berkurangan selepas memakai implan...saya tidak pernah membuat pemeriksaan doktor mengenai masalah saya ini...mohon nasihat doc mengenai masalah saya ini..

    ReplyDelete
  134. Dr . Apa punca darah keluar hanya sedikit dan berwarna cokelat. Mohon pencerahan dr.saya terganggu untuk berpuasa dan solat:(

    ReplyDelete
  135. Salam dr.. adik saya ada masalah tak datang haid, dah 4bulan tapi belum berkahwin. Sy nasihatkan supaya buat rawatan di hosptl. Sy cuma nak tahu apakah rawatan yg akan dijalani olh adk sy? Apakah ia menggangu selaput daranya??Orang tua sy bimbang kerana adik masih belum berkahwin.

    ReplyDelete
  136. Salam ...Dr. Lizzy, saya ada satu pertanyaan, Dr, pd tahun 2013 sy telah bersalin, saya tidak datang haid selama 2 tahun, anak saya masih menyusu.. adakah ini masalah yang serius? Harap dapat percerahan dari dr. Terima kasih,dr.

    ReplyDelete
  137. As salam dr.umur saya 20 tahun ni.period saya dah lama tak datang.last dtg pada bulan 1.skrg dah hampir 6 bulan tak datang.sebelum ni period normal.perut saya membuncit sedikit skrg.saya belum berkahwin.saya ingin mendapatkan rawatan tp saya takut untuk dengar apa yg dr akan ckp.ada tak cadangan lain untuk saya? Mohon pencerahan dari dr.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm, saudari perlu menjalani pemeriksaan scan seaindainya mendapati perut membuncit kerana khuatir terdapat cyst. penyakit cyst boleh diubati dan tidak semestinya berakhir dgn pembedahan. kuatkan semangat, saudari harus berjumpa doctor supaya doctor boleh membuat pemeriksaan terperinci

      Delete
  138. .salam doc, saya berumur 21 tahun dan mengalami masalah haid baru-2 ini .. saya ada meminum ubat gemuk lalu berhenti setelah mendapati perut saya kian membuncit .. setelah berhenti pengambilan ubat tersebut pada bulan april 2015, saya tidak lagi didatangi haid seperti biasa setiap bulan .. kitaran haid saya terhenti bermula hujung bulan april 2015 sehingga sekarang .. namun saya tidak merasa sakit di bahagian perut cuma saya berasa sakit kepala, letih, susah nak tidur malam, pucat dan perut saya kian membesar .. saya harap doc mampu menjawab isu masalah saya .. terimakasih doc ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. .saya juga belum berkhawin ..

      Delete
    2. wslm, sy cadangkan saudari berjumpa doctor untuk pemeriksaan scan di perut

      Delete
  139. Salam dr
    Saya tak pernah haid sehigga umur 20 saya buat keputusn untk jmpa dr pakar.. dr pkr ada jalankan beberapa rawatan dan berikan 3 jenis ubat yg slh satu nya marvelon..bulan pertama saya minum ubat tu hanya keluar lendir kemerah2an..pd bulan ke 2&3 baru saya ada haid selama 4-5 hari. Bulan ke4 saya cuba berhenti minum kerana berharap haid saya blh dtg normal tetapi malangnya tiada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalannya berapa lama saya perlu begantug pada ubat2an. Boleh kah saya datag haid normal selepas ini tanpa bgantung pada ubat2an lagi?
      Dan satu lagi adakah sume

      Delete
  140. Salam,sebelum ni period sy teratur 27 28hari
    Bulan ni period sy x dtg lg,ni nak msk 35hari.sy tak melakukan persetubuhan hampir sebulan jd sy rase sy tak mengandung.perlu ke sy jumpa dgn dr?

    ReplyDelete
  141. assalamualaikum dr.. sy mohon pencerahan..
    sy dari start dpt period (6tahun) sehingga sekolah menengah jenis lewat 2 bulan sekali .. then saya masuk ke universiti.. saya disahkn ada cyst ttpi tdak mmbahayakn.. then sy terima perubatan sehingga cyst berjaya dibuang (melalui antibiotik n probiotik) selepas itu period saya normal selama beberapa tahun.. kini saya kembali mengalami gangguan period sehingga 3 bulan tdak dtg haid.. saya baru 21 tahun dan akan berkahwin hujung bulan ini.. saya akui bdn sy sedikit gempal (dr zaman sekolah lagi).. cuma saya risau adakah ini normal ? cyst boleh berulang lagi ke ? terima kasih banyak2.. risau jika cyst berulang.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf.. pembetulan
      (tahun 6)

      Delete
  142. Assalamualikum dr. sy mohon pencerahan..
    Sebelum berkahwin sy mengalami period yg tidak teratur..( bulan pertama dtg blan kedua dtg bln ketiga xdtg blan keempat dtg) kadangkala (bln pertama dtg bln kedua xdtg bln ketiga xdtg bln keempat dtg),sy juga mengalami senggugut yang amat teruk sehingga boleh menyebabkan sy pensan..slpas berkahwin period dtg seperti normal dan tidak mengalami senggut yg teruk..selepas 6 bln berkahwin sy mngalami senggugut yang amat teruk hingga mnyebbkn sy pensan..dan 2 bln slpas itu sy tidak lg datang haid slame 4bln..sehingga la sekarang..amat merisaukan sy adakah ini penyakit.?.kerana sy tidak mungkin hamil kerana sy merancang secara normal..(tnpa ubat atau apa2 produk perancang kehamilan.) Sy mngalami sedikit stress pada bln keempat dan kurang rehat memandangkan kerja yang amat sibuk dan sy juga tinggi dan kurus..

    ReplyDelete
  143. salam..klau yg badan lg besar tp period nye elok je teratur pe cite tu,,makan pn dia tibai je jugak,,xde brsenam,,,tp knapa kaitkan dgn hormon la,kne kurangkan berat badan la,,

    ReplyDelete